בחג הזה פוסחים על העצירות

אז מה נשתנה הלילה הזה מכל הלילות? אם יש תופעה אחת שאינה משתנה מדי פסח, הלוא זאת העצירות ותחושת הנפיחות בבטן שמלווה את חגיגת הזלילה של החג. עבור רבים מאיתנו, ארוחת ליל הסדר הדשנה היא רק יריית הפתיחה לשבוע שכולו ארוחות, נשנושים, עוגות, בשר על האש וכמובן – המון המון מצות.


האכילה המופרזת בשילוב המצות על מרקמן הדחוס היא מתכון כמעט בטוח לעצירות, כאבי בטן וגזים. אי-סדירות במערכת פינוי הפסולת של הגוף עלולה לגרום לבעיות שונות, החל מאי-נוחות וכלה בהפרעות בריאותיות ונפשיות. לכן, במיוחד בתקופת החג, חשוב להקדיש לעניין תשומת לב ולפעול למניעה על ידי אכילה נכונה וטיפול במקרה הצורך.

עצירות מוגדרת כמעבר איטי או אצירה של חומר הצואה, הגורמת לכך שהצואה קשה מכדי לעבור בקלות. פרק הזמן החולף בין אכילה לבין יציאה משתנה מאוד מאדם לאדם, אך ניתן למקם את פרק הזמן המינימלי בין שתי הפעולות בטווח שבין 24 ל- 72 שעות. מספר היציאות ה"נורמלי" ביום משתנה גם הוא, ממספר פעמים ביום אצל חלק מן האנשים ועד פעם במספר ימים אצל אחרים.

אקוטי או כרוני?

מלבד עצירות זמנית שמתרחשת בעקבות אכילה מוגברת ולא מאוזנת, מקובל לחלק סוגי עצירות לשני מצבים - עצירות אקוטית ועצירות כרונית. עצירות אקוטית מוגדרת כמצב של עצירות המהווה שינוי מובהק בתפקוד גופו של המטופל. עצירות מסוג זה מצביעה בדרך-כלל על שינוי בתזונה או באורח החיים של המטופל ועל מצבים של מתח קיצוני או הופעתה של סיבה אורגאנית לעצירות בגוף. בין הגורמים לעצירות אקוטית ניתן למנות חסימת מעיים, תופעת-לוואי של שימוש בתרופות מסוימות, גידול שפיר או סרטני במעי - כאשר העצירות נמשכת שבועות או מחריפה בהדרגה, ופתולוגיה של פי הטבעת.

עצירות כרונית לעומת זאת יכולה להיגרם על ידי ליקויים בתפריט התזונתי, גישה תרבותית, פעילות לקויה של המעי, צריכה נמוכה של סיבים תזונתיים ו/או נוזלים, אורח חיים הכולל פרקי זמן ארוכים של ישיבה, התעלמות מן הדחף לעשיית צרכים ונסיעות תכופות. רשימת הסימפטומים של עצירות כרונית כוללת בין השאר יציאה לעיתים נדירות או בצורה מכאיבה, צואה קשה היוצאת במינונים קטנים, הרגשה של חוסר התרוקנות מוחלטת, נפיחות וגזים, כאבי ראש, עוויתות בבטן, עייפות וירידה בתיאבון.

אל תתנו לה לעצור אתכם

עצירות אינה גזירה משמיים – שינויים בתזונה וטיפול נכון יכולים להקל עליה באופן משמעותי. להלן כמה דרכים לפרוץ את המחסום:

  • שתייה מרובה: יש להגביר צריכת נוזלים ללפחות 3 ליטרים ביום
  • סיבים תזונתיים: להגביר צריכה של מזונות העשירים בסיבים כדוגמת פירות, ירקות, דגנים מלאים וקטניות.
  • פעילות גופנית: פעילות גופנית מסודרת מעודדת את פעילות המעיים ומקלה על עצירות.
  • ארוחות מסודרות: מומלץ להקפיד על אכילת ארוחות בזמנים מוגדרים ולהימנע מנשנושים. כמו כן רצוי להוסיף לתזונה מזונות נוזליים אשר "עוברים" בקלות" במעיים.
  • ללמוד מהסינים: הרפואה הסינית ממליצה לטפל בעצירות על ידי אכילת שזיפים יבשים שהושרו במים, זרעי פשתן, אבקת מי-חלב מיובשת, תאנים שחורות מושרות במים או מיץ תאנים, דבש, בננות בשלות מאוד או זרעים מונבטים ונבטי אלפלפה.
  • תוספי בריאות: תוספי בריאות יכולים להקל משמעותית על תופעות של עצירות ולסייע בשיפור תפקוד המעיים ומערכת העיכול.
כלורלה

כלורלה

Chlorella (Broken Cell-Wall)

אצת הכלורלה הירוקה שמקורה באגמי מים מתוקים, היא בין המקורות העשירים ביותר לכלורופיל ומספקת מערך שלם של ויטמינים, מינרלים וחומצות אמינו.

לפרטים נוספים
אלוורה

אלוורה

Aloe Vera

האלוורה הינו צמח מרפא בעל תיעוד מחקרי רב ושימושים מגוונים. כמוסות אלוורה מבית סולגאר מבוססות על רכיבי הג'ל (מוצילאג') שיש בעלים. ג'ל זה מוכר מזה אלפי שנים.

לפרטים נוספים
סיבי קליפת פסיליום

סיבי קליפת פסיליום

Psyllium Husks Fiber 500 mg VCaps

סיבים תזונתיים מקליפת זרעי צמח הפלנטגו (פסיליום) התורמים לשלל מצבי אי סדירות בפעילות מערכת העיכול, כמו שלשול כרוני* ועצירות.** סיבים אלה מסייעים בהסדרת פעילות המעיים בזכות יכולתם לספוח מים ולתפוח עד פי 14 מנפחם. סיבי הפסיליום סופחים חומרים מזיקים ממערכת העיכול, מונעים את ספיגתם מחדש ומפחיתים את העומס על הכבד כמו-גם תמיכה באיזון רמות גבוהות של כולסטרול בדם***. מחקרים מהשנים האחרונות מראים כי לסיבי הפסיליום עלול להיות תפקיד פוטנציאלי במניעת התסמונת המטבולית.****

לפרטים נוספים
  הדרכה אישית ויצירת קשר
open contacts