לא מוותרים על עוגת הגבינה: על רגישות ללקטוז

חג השבועות הוא שם נרדף לחגיגה של מטעמי חלב – עוגות, גבינות ופשטידות. עם זאת, עבור מי שסובל מרגישות ללקטוז, המחשבה על ארוחה חלבית מפוארת מעוררת דווקא תחושת אי-נוחות. כיצד בכל זאת ניתן לעבור את החג מבלי להתנזר?

רגישות ללקטוז היא תסמונת קלינית המאופיינת בחוסר היכולת לעכל לקטוז בצורה מיטבית. הלקטוז- סוכר החלב, נחשב למקור אנרגיה המסייע לגוף לספוג מינרלים שונים כמו סידן, ברזל ומגנזיום. מקורו של הלקטוז בחלב יונקים, ואנו צורכים אותו בעזרת חלב ומוצריו כמו יוגורט, גבינות רכות, גבינות קשות, שמנת, גלידה, עוגיות, עוגות ואף שוקולד.

עיכול הלקטוז מתבצע בעזרת האנזים לקטאז, שמפרק את הסוכר למרכיביו- גלוקוז וגלקטוז. אלו הרגישים ללקטוז סובלים למעשה ממחסור באנזים זה, ומסיבה זו מגיע הלקטוז אל המעי הגס ומפורק שם לחומצה לקטית, גז מתאן וגז מימן. החומצה הלקטית והלקטוז הבלתי מפורק גורמים למעי לספוח אליו יותר מים, דבר העלול לגרום לשלשול, בעוד המתאן והמימן יוצרים הצטברות גזים שעלולה לגרום לנפיחות ולכאבי בטן.

רגישות ללקטוז – איך מזהים

כ-15%־18% מהציבור סובל מתופעת הרגישות ללקטוז, והיא ניתנת לאבחון על ידי בדיקת נשימה למימן או בדיקת חומציות הצואה. במקרים רבים, המקור לרגישות הוא תורשתי.

הסימפטומים של אי-סבילות ללקטוז מופיעים לאחר צריכה של מוצרי חלב ופוסקים במידה שאינם נצרכים. זאת בשונה מאלרגיה לחלבון חלב, שבה המערכת החיסונית מזהה את המזון כאויב ומגיבה על ידי יצירת נוגדנים.

בעוד שהטיפול באלרגיה למזון כלשהו הוא הימנעות מוחלטת ממנו, במצב של רגישות ניתן לצרוך את המוצר בצורה מבוקרת.

איך לאכול בלי לסבול

להלן כמה טיפים שיעזרו לרגישים מבינכם לצרוך מוצרי חלב בחג השבועות ובתפריט היומי, מבלי לסבול מתופעות הלוואי:

  1. אבחון נכון: כאבי בטן, נפיחות, גזים ושלשולים הם תסמינים של אי-סבילות ללקטוז, אך יכולים לאפיין בעיות נוספות במערכת העיכול. מומלץ להיוועץ ברופא ולהיבדק כדי לקבוע אבחנה נכונה.
  2. מינון מתאים: המחסור בלקטאז שונה מאדם לאדם, ולכן גם התאמתם של מוצרי החלב והכמות הנצרכת שונה מאדם לאדם. בדקו מהו המינון נכון עבורכם.
  3. התחילו בקטן: על מנת לבחון את רמת הסבילות ללקטוז התחילו לצרוך כמויות קטנות של חלב ומוצריו, ואחר כך הגדילו את הכמות.
  4. בחרו בתבונה: ניתן לבחור מתוך מוצרי החלב את אלה שמכילים פחות לקטוז, למשל חלב דל לקטוז, יוגורט, קוטג‘, גבינות קשות וגבינות שעברו הבשלה.
  5. לכו על שילוב: נסו לשלב את מוצרי החלב במסגרת ארוחה מלאה. אכילת מוצרי חלב יחד עם מזונות נוספים גורמת לשחרור איטי של הלקטוז המקל על עיכולו.
  6. העדיפו יוגורט: אכלו מוצרי חלב המכילים חיידקים פרוביוטיים פעילים, כמו יוגורט פרוביוטי. חיידקי היוגורט מסייעים בפירוק הלקטוז ומקלים על עיכולו.
  7. היעזרו בתוספי בריאות: לפני אכילת מוצרי חלב היעזרו בטבליות Lactase 3500 המכילות לקטאז - אנזים המפרק לקטוז, אשר מקלות על תסמינים של אי-סבילות ללקטוז.

טבליות למציצה המכילות לקטאז - אנזים המפרק לקטוז - סוכר המצוי בחלב. חסר בלקטאז, הנובע מפגם תורשתי בו יש חסר באנזים זה, גורם לתסמינים שונים כגון בחילות, ליחה מרובה, גזים, נפיחות וכאבי בטן.

לפרטים נוספים
  הדרכה אישית ויצירת קשר
open contacts