על הניסים ועל השומנים – שומן "טוב" VS שומן "רע"

סגולותיו של השמן בחג החנוכה חוזרות ומאריכות ימים לפחות כמו נס פך השמן, אולם שם בדיוק נגמרים הניסים ומתחילות הבעיות. הטעמים אמנם נהדרים אולם השומנים הרוויים מזיקים לגוף. חשוב לסייג ולהבין כבר מעכשיו כי לא כל השומנים מזיקים ו"רעים" – ישנם מקורות מהם ניתן להפיק שומנים "טובים" בעלי אפקט חיובי לגוף.

שומנים"רעים" 
בשר, גבינות, שמנת, חמאה - כולם מן החי וכולם בעייתיים. גם שומנים מן הצומח כמו: שמן חמניות, שמן סויה ועוד, עשויים להיחשב "רעים". הסיבה היא שבעת חימום או טיגון, השומנים מתחמצנים ומתקבלות תרכובות מחומצנות ושמני טראנס - נמצא אותו במוצרים רבים כדוגמת מרגרינה, בורקסים, ג'חנון, עוגות וגם במאפים קפואים. הגוף אינו יודע איך להתמודד עם שומנים רעים ולא יודע כיצד לסלקם ולכן השומן הבעייתי הזה, מצטבר בגוף וגורם לעודף של כולסטרול "רע" - LDL, שברמות גבוהות חוסם את העורקים ומפריע לזרימת הדם - כך עולה הסיכון למחלות לב שונות.

שומנים טובים
שומנים "טובים" מגיעים משמנים צמחיים המופקים ממקורות שונים דוגמת דגים, קנולה, זיתים, פשתן ואבוקדו. שמנים אלה מכילים חומצות אומגה (שומן) חד ורב בלתי רוויות מסוג 3, 6 ו-9, התורמים לגוף. את חומצות השומן הללו הגוף אינו מסוגל לייצר בעצמו.
חומצות השומן החיוניות תורמות לבריאות כלי הדם, הלב והמוח, מסייעות באיזון רמות הכולסטרול והטריגליצרידים, בהפחתת דלקות ובתמיכה במערכת החיסון. כמו כן, משמשות מקור לטיפוח ולהגמשת רקמות עור יבשות והן מעניקות לעור לחות.

"טוב"  VS. "רע"
הכולסטרול הוא חומר חיוני לגוף. הוא מרכיב חיוני בדפנות התאים, מסייע לגוף בתהליכי ייצור ובניית רכיבים רבים, בין היתר בהפקת ויטמינים מסיסים בשומן. 70% מהכולסטרול מופק דרך ייצור עצמי של הכבד ואילו 30% מתקבל מהתזונה (אך ורק מזון מן החי מכיל כולסטרול!). 
מכיוון שגופנו לא יודע איך לעכל את השומן "הרע" המחומצן, אין לו תועלת או ערך תזונתי בו בשום צורה. לכן אם צורכים כמויות גדולות ממנו לטווח ארוך, אנו חושפים את הגוף לנזק פוטנציאלי. 

3 טיפים לחיים טובים יותר, בחנוכה ובכלל:

  1. פשוט אל תאכלו כולסטרול: צמצמו את צריכת המאכלים הבאים: בשר, עוף, חלב וביצים. עברו לתזונה שמתבססת על הצומח - ירקות, פירות, קטניות ודגנים
  2. מודעות ושיקול דעת: מתקשים לעמוד בפני הסופגניות או/ו הלביבות? תקדישו מחשבה על מה שעומד מאחורי מוצר המזון המפתה ואז תפעילו שיקול דעת אם לאכול או לא. בכל מקרה תהיו מודעים למה שנכנס אליכם לגוף 
  3. תכניסו לתפריט שומנים טובים: מדובר על אבוקדו, אגוזים, זרעי צ'יה/פשתן וכד. אל תפריזו בצריכה כי עדיין מדובר בשומן, אבל זכרו כי שומן טוב עושה ההפך מהרע, מגן על מערכת הלב וכלי הדם ומסייע לגוף באספקטים רבים
  הדרכה אישית ויצירת קשר
open contacts