ניקיונות הבית לפסח: איך נמנע פציעות?

יש תחושה כזו שעוד לא הספקנו לעכל את המצות מחג פסח האחרון וכבר עברה לה עוד שנה ושוב הוא כאן. חג הפסח תמיד מסמן לנו שאנחנו עומדים בפני שינוי לקראת תקופה חדשה ומרופרשת. אנשים מספרים שהפעילות הראשונה שמזרזת את תחושת הרעננות היא ניקיונות הבית לקראת פסח. מספר שבועות לפני תחילת החג, רבים מאתנו נערכים במיטב החומרים החדשניים בתחום הניקיון ואפשר ממש להרגיש את ריח חומרי הניקוי באוויר. 

תקופת טרום-החג: ימים של עשייה ומאמץ

לקראת החג הימים שלנו עלולים להיות ארוכים מאד ושונים באופן מוחלט מהשגרה הרגילה שלנו. אנחנו יכולים למצוא את עצמנו עומדים שעות במטבח או בניקיונות, מבצעים תנועות שאינן אופייניות ביומיום שלנו, כמו הרמת חפצים כבדים, זחילה על ארבע ועוד. הבעיה מתחילה כשהגוף נמצא במנח לקוי, זה יוצר עומס על מערכת השלד ומגדיל משמעותית את הסיכון לפציעות. בדיוק ההפך ממה שאנחנו מבקשים לעצמנו בעיצומו של החג הנפלא הזה, במיוחד לאחר כל המאמץ שהשקענו בהכנות לקראתו וכל מה שאנחנו רוצים זה להגיע לשולחן ערב החג בריאים, מאושרים ולא כואבים!

מנקים ונפצעים: מנחי גוף לקויים נפוצים

כשאנחנו מנקים אנחנו מבצעים תנועות חדות, תנועות הרמה וכיפוף. כל אלו עלולים ליצור עומס על מערכת השלד-שריר ולגרום לפציעות ארגונומיות שונות כגון: כאבי גב וצוואר, כאבי ברכיים, כאבי אצבעות הידיים ועוד. כיפוף רב של הגב והצוואר עלול לגרום לבעיות גב, עומס על כפות הידיים, האצבעות והברכיים עלול להוביל להתפתחות דלקת וגם להחמיר מצב קיים אצל אלו שכבר סובלים מכאבי מפרקים.

בנוסף, בזמן שאנחנו עסוקים בלנקות, קיים היבט של חשש להחלקה ומעידה על הרצפה הרטובה או עקב התקלות שלנו בזמן בחפצים שונים. אין ספק שהרגלי עבודה נכונים, תוך שמירה ותחזוקת גוף נאותה תעזור למזער ואף למנוע פציעות וכאבי מפרקים.

איך לא להיפצע בזמן ניקיונות?

יש להקפיד על מספר כללי עבודה נכונים:

  • כשאנחנו מתרוממים יש ליישר את הרגליים תוך שמירה על גב ישר
  • כשאנחנו עומדים ומנקים, לכופף את הברכיים בפישוק קל, או בעמידת פסיעה
  • לבצע מדי חצי שעה בממוצע, 3-2 תרגילי שחרור ומתיחה להורדת העומס שהצטבר

 איך לא להיפצע בזמן ניקיונות ובאופן כללי?

  • אורח חיים בריא: פעילות גופנית קבועה, תזונה בריאה (יותר טבעי, פחות תעשייתי) והימנעות מעישון
  • שמירה על משקל גוף תקין: למשקל הגוף השפעה רבה על העומס המוטל על המפרקים במיוחד על הברכיים וכפות הרגליים
  • שימוש בנעליים בריאות: בלימת זעזועים ושמירה על תבנית הליכה נכונה חשובים אף הם. מומלץ לנעול נעליים בריאות ולשלב מדרסים תואמים לכף הרגל
  • התכבדו גם בכיסא: בפעולות שניתן לבצע בישיבה, העדיפו על פני עמידה (חיתוך/קילוף/מילוי) שלחו את הרגלים קדימה על מנת להפחית לחץ מהברכיים
  הדרכה אישית ויצירת קשר
open contacts