קטלבלס – אימון פונקציונלי מושלם

כושר גופני מוגדר כשילוב בין מספר יכולות גופניות: כוח, מהירות, סיבולת שריר, סיבולת לב-ריאה, זריזות, קואורדינציה, גמישות ותפיסה מרחבית. על מנת שנוכל לומר על אדם שהוא "בכושר" עליו להפגין יכולת טובה ומעלה בכל התחומים. האימונים הפונקציונאליים מנסים ליצור שיפור בכל אותם מרכיבי הכושר הגופני תוך התייחסות לגוף כאל מכלול אחד. אימון פונקציונאלי עובד על כל מישורי התנועה, מעורבים בו שרירי הליבה והוא מיועד ליצור שיפור בתפקוד היומיומי או בענפי ספורט. אימונים פונקציונאליים משלבים עבודה על כמה קבוצות שרירים בעת ובעונה אחת והם דורשים שימוש בכלל מרכיבי הכושר הגופני.

מאחר שאימונים פונקציונאליים בנויים מתרגילים בעלי תנועות מורכבות שמדמים פעילויות יומיומיות וכוללים הפעלה של קבוצות שרירים רבות במקביל, הם מתאפיינים בהוצאה קלורית גבוהה ודורשים פחות זמן מאשר אימונים שבהם מבודדים קבוצות שרירים (כלומר, אימוני מכשירים למיניהם). יש מספר רב של אימונים פונקציונאליים ביניהם קרוספיט, קלאבלס, אימון משקלי גוף, אימון שקי חול, אימון חבלים ודומיהם. אחד האימונים הפונקציונאליים היעילים ביותר הוא אימון הקטלבלס.

מה זה בעצם?

הקטלבל היא משקולת מתכת בצורת כדור שאליו מחוברת ידית שמקורה ברוסיה. במקור שימשה המשקולת כמשקולת סטנדרטית לשקילת סחורות בנמלי רוסיה במאה ה-18. עובדי הנמל החלו להשתמש במשקולות כבאמצעי אימון וכך בעצם נולדה השיטה. אימון הקטלבלס היה מוכר בארה"ב עוד במאה ה-19, אולם בתחילת המאה ה-20, עם התפתחותם של חדרי הכושר, נעלם בהדרגה מהמערב. בתחילת המאה ה-21 "גילה" המערב מחדש את המשקולת הרוסית ושיטת האימון הפכה ללהיט.

אימון הקטלבלס הוא אימון דינמי שבו מניפים, דוחקים ומניעים את המשקולת. האימון נבנה מסדרה של תנועות קבועות שמתקיימות בסדר משתנה ולפי דגש מסוים. האימון מצריך הפעלה של כל הגוף ומחייב שיתוף קבוצות שרירים רבות, מה שמדמה פעולות יומיומיות ועוזר לפתח כישורי תנועה. כמו כן, המבנה הא-סימטרי של הקטלבלס מחייב את הגוף להתאמץ כדי לייצב אותן. משום שהאימון דינמי מאוד ומתבצע תוך תנועה אינטנסיבית, הוא תורם רבות לשיפור סיבולת לב ריאה. בנוסף עוזר האימון לפיתוח גמישות, בדומה ליוגה.

אימון הקטלבלס הפך לאימון שבו מתאמנים ספורטאים תחרותיים רבים מכל רחבי העולם, בין אם מדובר על שחקני כדורסל, מתאבקים, רוכבי אופניים, אצנים ועוד. קטלבלס מציעים שילוב ייחודי של פיתוח מרכיבי כוח יחד עם סיבולת לב ריאה. אימון קטלבלס ניתן להתאמה בקלות ויכול להציע עבודה אירובית ואנאירובית משולבת.

במובן מסוים, אימון הקטלבלס מציע את הטוב שבכל העולמות – מצד אחד, הפעלה משותפת של קבוצות שרירים רבות בתנועות שדומות לתנועות יום-יומיות, בדומה לעבודת משקולות חופשית ומצד שני פעילות אירובית אינטנסיבית במיוחד שמתחרה עם פעילויות כמו ספינינג, אימוני ריצה באינטרוולים ושיעורי אירובי.

יתרון נוסף שמציעה שיטת הקטלבלס ביחס לשיטות אימון פונקציונאלי אחרות נובע מכך שאימון הקטלבלס מציע דוקטרינת אימון ברורה ומגוון תרגילים ידוע מראש מה שמאפשר להגיע לאימון אפקטיבי, בטוח ויעיל.

למי זה מתאים?

במילה אחת – לכולם. כל אדם בריא יכול להתחיל להתאמן בקטלבלס. יש מגוון רחב של משקלים וכל אחד מתחיל במשקל שמתאים למצב הכושר ולגילו. אימון הקטלבלס נערך לרוב בקבוצות ובכל קבוצה יכולים להתאמן אנשים ברמות שונות כשכל אחד מהם יבצע את התרגילים עם משקלים שונים וברמות עצימות שונות.


עם זאת חשוב להדגיש – אימון הקטלבלס אינו אימון קל והוא מתאים לאלו שמוכנים לעבוד קשה. העבודה הקשה משתלמת במהירות שכן אימון הקטלבלס יוצר אצל המתאמן תחושה גדולה של מסוגלות ויכולות שנבנות עם התקדמות האימון. האימון ממשיך להשפיע גם בתום התרגול ומביא להתפתחות ולתוצאות מהירות.

קטלבלס כאימון לספורטאים

מי שמתאמן לשם ההנאה ולשם שמירה על בריאות יכול להסתפק באימונים ששמים דגש על חלק ממרכיבי הכושר (למרות שאין זה מומלץ). בקרב ספורטאים לא ניתן להפריד בין מרכיבי הכושר השונים ולוותר על חלק מהם משום שמגוון הפעילויות אותן נדרשים הספורטאים לבצע, בזמן האימונים או בזמן תחרות, מכילות בתוכן שילוב כל אותם אלמנט מנטאלי נוסף דורשות חוזק מנטאלי גבוה. אימון קטלבלס יסייע לספורטאי לשפר את יכולותיו הגופניות ואת חוסנו המנטאלי דרך שיטת האימון ובעזרת טכניקות שמאפשרות לנוח תחת עומס.

אימון הקטלבלס נפוץ מאוד בקרוב ספורטאים ממדינות חבר העמים (ברה"מ לשעבר) שמתאמנים עם המשקולת כדי לשפר יכולות וכדי להכשירם לשאת עומסים נפשיים וגופניים. לספורטאים מענפי ספורט שונים יש מטרות שונות אותן ניתן להשיג באימון הקטלבלס וכך למשל אצנים עשויים לנסות לשפר כוח מתפרץ, מתאגרפים יחפשו לשפר את הסיבולת ורוכבי אופניים יתמקדו בפלג הגוף התחתון.

איזה תוספים צריך אחרי אימון כזה :

  • לאחר אימון שעובד על כלל מרכיבי הכושר הגופני, חייב הגוף לצרוך חלבון איכותי וטוב בחלון ההזדמנויות הנכון לכך. צריכת החלבון חשובה מאוד גם בגלל שהאימון משלב גם אלמנטים של כוח וגם אלמנטים של אירובי יחד.
  • מגנזיום ציטראט - צורה זו של מגנזיום יעילה במיוחד במניעת היווצרות אבנים בכליות. מגנזיום הקשור לחומצה ציטרית - (קשירה אורגנית) הוכח כבעל יכולת ספיגה גבוה יותר. אימון פונקציונאלי כאמור מצריך הפעלה של כל הגוף ומחייב שיתוף קבוצות שרירים רבות. בתחילת הדרך , בקפיצת מדרגת קושי ובהיעדר תרגילי מתיחות נכונים, השרירים עלולים להיתפס לכן השלמה של מגנזיום תהיה יעילה ביותר לטיפול ומניעה של התכווצויות שרירים.

 

על הכותב:
עידן ודרריו : המייסד והבעלים של SNATCH – סטודיו לאימון פונקציונאלי / ובית הספר לאימונים פונקציונאליים בתל אביב, הישראלי וחבר בסגל ההדרכה הבינלאומי של ארגון הקטלבל הבינלאומי IKFF שבראשותו של סטיב קוטר ואיש מילואים של בה"ד 8 בנושא של אימון פונקציונאלי וקטלבלס.

מגנזיום ציטראט

מגנזיום ציטראט

Magnesium Citrate

המגנזיום הינו מינרל חיוני שהכרחי לתפקוד תקין של התאים בגוף. המגנזיום משתתף במאות תהליכים ביולוגיים שונים ולכן חיוני לכל בני האדם. באוכלוסיית ישראל תתכן ירידה משמעותית בתכולת המגנזיום בגוף על רקע: צריכת מזון מתועש, בעיות בספיגה, איבוד מגנזיום בזיעה, שימוש בתרופות משתנות ועוד. צריכת המגנזיום היומית המומלצת היא כ- 400-200 מ"ג. על פי נתוני מב"ת של משרד הבריאות, צריכת המגנזיום בישראל נמוכה בכל קבוצות הגיל. חסר במגנזיום נקשר עם הפרעות בקצב הלב, מחלת לב איסכמית, הסתיידות של רקמות רכות ושרירים, טרשת עורקים ויתר לחץ דם*. מגנזיום ציטראט הוא מגנזיום בקשירה אורגנית לחומצה ציטרית. מדובר בצורת המגנזיום שהוכחה כיעילה ביותר, עם יתרון נוסף של אחידות בספיגה בקרב אוכלוסיות שונות, בין היתר בזכות צורתו המיוננת**.

לפרטים נוספים
אבקת חלבון מֵי גבינה

אבקת חלבון מֵי גבינה

Whey To Go® Protein Natural Flavor Powder

אבקת החלבון ®Whey to Go האיכותית של סולגאר ייחודית על המדף ובולטת במיוחד בשל ניקיונה המוקפד וערכה הביולוגי הגבוה! תהליכי מיצוי ייחודיים ומתקדמים אלו המאפשרים זמינות וספיגה גבוהה יותר ומשפרים את יכולת הגוף לקלוט את החלבון ביעילות. את אבקת ®Whey to Go הפיקו באמצעות טכנולוגיה מתקדמת זו. אבקת חלבון מי גבינה ®Whey to Go מתאימה לצרכנים המאמינים שמה שלא הוכנס למוצר חשוב לא פחות ממה שכן! אתר הבדיקות הצרכני ConsumerLab* קובע כי אבקת חלבון מי גבינה של סולגאר בעלת איכות גבוהה בהשוואה למתחרים וישנה התאמה מוחלטת בין המצוין והמתחייב בתווית לבין הבדיקה בפועל! ConsumerLab* הינו גוף חיצוני ובלתי תלוי הבודק תוספי תזונה בשוק באופן קבוע. כל מוצרי סולגאר אשר נבדקו, נמצאו נאמנים ב- 100% למה שחברת סולגאר מתחייבת.

לפרטים נוספים
  הדרכה אישית ויצירת קשר
open contacts