חיפוש כללי
חיפוש מוצר
search
חיפוש לפי בעיה רפואית
search

בריאות האישה - גיל המעבר

"גיל המעבר", או מנופאוזה (Menopause) מתייחס לתקופה המתחילה עם רגע הפסקת המחזור. תקופה זו מביאה עימה שינויים פיזיים ונפשיים ורבים לחיי האישה. כבר כשש שנים לפני הפסקת המחזור בפועל, הולך ויורד בהדרגה ייצור ההורמון אסטרוגן ע"י השחלות, עד להפסקתו המלאה.

במקביל חלה גם הפסקה בייצור ההורמון פרוגסטרון. תקופה זו, שניתן לכנותה טרום -מנופאוזה, מאופיינת לרוב בעלייה במשקל, צבירת נוזלים בגוף  ושינויים במצב הרוח.

מצב הורמונלי זה מעלה משמעותית את רמת הסיכון של נשים ללקות בסרטן השד או בסרטן רירית הרחם. מרבית הנשים בעולם המערבי יחוו בתקופת המנופאוזה ולאחריה, תופעות-לוואי מטרידות ולעיתים אפילו מגבילות. תופעות אלו יאופיינו בגלי-חום, זיעת לילה, שינויים קיצוניים במצב הרוח, ירידה בדחף המיני, כאבי ראש, סחרחורת, קוצר נשימה ויובש בנרתיק.

פועל יוצא נוסף מהפסקת ייצור האסטרוגן (בפועל האסטרוגן עדיין מיוצר ברמות נמוכות ע"י בלוטת האדרנל ותאי שומן), יתבטא בעלייה חדה בסיכון למחלות לב ואוסטאופורוזיס.

הטיפול הרפואי המקובל יהא, בדרך כלל, טיפול בתחליפי הורמונים (אסטרוגן ופרוגסטרון). הסיכון וחוסר הוודאות הכרוכים בשימוש בטיפול ההורמונלי החלופי (HRT-Hormone Replacement Therapy ) , הינם הגורמים לעניין המחודש בשיטות טיפול ומניעה משלימות.

גלי-חום

גלי-חום מופיעים בעיקר באזור הצוואר והראש. התופעה נובעת כתוצאה מהתרחבותם של כלי הדם הקרובים לפני העור. במצבים מסוימים תלווה התופעה בתחושת לחץ בראש, חרדה, דגדוג, הולם לב מוגבר ובחילה. לאחר הופעת גלי-החום קיימת ירידה בטמפרטורת הגוף ותחושת קור. התופעה תימשך לאורך מספר שניות או דקות ובמקרים מסוימים אף כחצי שעה עד שעה.

כ- 70% מן הנשים בעולם המערבי תסבולנה מתופעות אלה בדרגות חומרה שונות. נשים אשר עברו כריתת רחם, או טיפולים כימותרפיים, סובלות מגלי-חום חמורים יותר. כמו כן יפתחו נשים רזות יותר גלי-חום, עקב יכולתם של תאי שומן להפריש אסטרוגן. בין הגורמים התורמים ומעוררים את תופעת גלי-החום ניתן למנות: מזון מתובל, משקאות חמים ואלכוהוליים, מזג אוויר חם, סאונה, עישון, מריחואנה, וכעס, בעיקר כאשר איננו מבוטא.

חשוב לציין, כי גלי-חום מרוקנים את מאגרי הגוף מויטמינים כגון ויטמיני B ו - C ומינרלים כמגנזיום ואשלגן.

טיפול הורמונלי חלופי (HRT)

ההורמון הנפוץ ביותר כיום בשימוש במסגרת טיפול הורמונלי חלופי, הינו האסטרוגן. התרופה הנפוצה בשימוש הינה פרמטין בשילוב עם פרוגסטין (Progestine) (פרוגסטרון סינטטי),אולם מחקרים מראים, כי השימוש באסטרוגן מגביר את הסיכון ללקות בסרטן השד (ב 87%) ובסרטן רירית הרחם עד פי 5.

מחקר מקיף אשר כלל מעקב אחר כ- 240 אלף נשים, גילה עלייה משמעותית במקרי סרטן שחלות קטלני בקרב נשים אשר נטלו טיפול הורמונלי חלופי לאורך זמן ( AM J. Epidemiol , 1995 :141:828 ).

טיפול באסטרוגן יגרום לדימום וויסתי כבד, כאבי-ראש, עלייה במשקל, בחילה ורגישות בחזה. תופעה נוספת הינה אסתמה. נשים אשר קיבלו טיפול הורמונלי לאחר גיל המעבר היו בסיכון גבוה ב- 50% ללקות באסתמה.

טיפול בפרוגסטרון, יגרום לצבירת נוזלים, נפיחויות וכאבי שרירים. פרוגסטרון יבטל את יכולתו של האסטרוגן להפחית מחלות לב, אך ימנע את ההסתברות הגבוהה ללקות בסרטן, הנגרמת כתוצאה מטיפול באסטרוגן בלבד. קיים ויכוח בין הרופאים האם לתת את הטיפול במקרה של סימפטומים "מטרידים" או "מגבילים".

יש לזכור, כי מחקרים שונים מצביעים על יכולתו של אסטרוגן להפחית תופעות אלצהיימר ומחלות לב בקרב נשים. חשוב לזכור נטילת אסטרוגן ופרוגסטרון מפריעה לספיגה וסותרת את פעילותם, של ויטמיני E C, A, B-1, B-2, B-6, B12, חומצה פולית ומגנזיום. על כן, נטילה של השלמות תזונתיות במהלך הטיפול התרופתי לא רק שאינה עומדת בסתירה, אלא אף חיונית ומשלימה את הטיפול.

נשים עד גיל 50 או עד גיל המעבר מוגנות באופן יחסי, מפני מחלות לב, זאת ככל הנראה עקב רמות האסטרוגן הגבוהות בגופן. לאחר "גיל המעבר" עולה רמת הסיכון למחלות לב וכלי דם של הלב בקרב נשים, בצורה חדה.

לאחר גיל 65 מהוות מחלות אלה גורם התמותה העיקרי בנשים. מחלת לב, או טרשת העורקים כפי שהיא מכונה בשפה המקצועית, כונתה, ולא בכדי, המגפה של המאה ה- 20. מחלה זו נגרמת עקב הצטברותם של שומנים על דפנות העורקים מובילים דם ללב.

סימפטומים רבים של "גיל המעבר" מקורם בשינוי בתפקודה של בלוטת ההיפותלמוס. בלוטה זו מהווה גשר בין מערכת העצבים והמערכת ההורמונלית.בלוטת ההיפותלמוס אחראית על תפקודים רבים וביניהם טמפרטורת הגוף, התהליך המטבולי, דפוסי שינה, הליבידו, התגובה לסטרס והפרשתם של הורמוני בלוטת יותרת המוח (Pituitari).

רכיבים הנקראים אנדורפיניםחיוניים לתפקודה של ההיפותלמוס. רכיבים משככי-כאב אלה מהווים את הכלי באמצעות ומבצעת בלוטת ההיפותלמוס את פעולותיה המורכבות. גלי-חום מהווים סימן לחסר ברמת האנדורפינים.

פעילות גופנית מעלה את ייצור האנדורפינים ומפחיתה את שכיחות וחומרת גלי-החום.

במחקר אשר השווה בין נשים בגילאי 52-54 אשר השתתפו בתכנית אימונים על בסיס קבוע, (לפחות 3.5 שעות בשבוע) מול נשים בטווח גילאים זה אשר לא התאמנו, הצביעו תוצאות המחקר בבירור, על שיפור דרמטי בהופעת גלי-חום אצל הנשים אשר השתתפו בתכנית האימונים ללא כל טיפול הורמונלי 1990;69:409-12) Scand Gynecol Obstet atcA).

לביצוע פעילות גופנית יתרונות רבים בהקשר של תופעות "גיל המעבר":  הפחתת גלי חום, הפחתה באיבוד מסת עצם, שיפור תפקוד הלב ומחזור הדם,  הפחתת לחץ הדם,  הפחתה ברמות הכולסטרול,  שיפור ההתמודדות עם מצבי סטרס,  שיפור החמצון וספיגת רכיבי המזון בתאים, העלאת מצב הרוח והדימוי העצמי, העלאת הסיבולת ורמת האנרגיה.

גישות לא תרופתיות לטיפול בתופעות "גיל המעבר"

ניתן לעבור את "גיל המעבר" ללא, או עם מידה מועטה של תופעות מטרידות ומגבילות. נשים צמחוניות עוברות את "גיל המעבר" במידה מינימלית של תופעות-לוואי, אם בכלל. תופעות הלוואי המטרידות של "גיל המעבר" שכיחות וחריפות פחות בקרב נשים לא מערביות וחוקרים מייחסים זאת לתפריט דל-שומן, רמה צריכה נמוכה יותר של חלבון ורמת צריכה גבוהה של פיטו-אסטרוגנים.

פיטו-אסטרוגנים הינם רכיבים דמויי אסטרוגן בעלי פעילות חלשה מזו של האסטרוגן האנדוגני, או זה הניתן בטיפול התרופתי. אולם, כמותו של חומר דמויי אסטרוגן זה, מספקת כדי להעלות את רמת האסטרוגן בדמה של אישה בגיל המעבר הצורכת כמות גבוהה של מזונות צמחיים מכילי אסטרוגן טבעי.

קיימות ארבע קבוצות של אסטרוגן שמקורו בתזונה: Isoflavones, Lignans, Coumestans, Resorcylic Acid lactones וקבוצה הנקראת פיטו-אסטרוגן .(Genistein, Daidzein) אסטרוגן זה מופיע במוצרי סויה, בצל, קפה,פטרוזיליה, חזרת, מלפפון, תפוח, דובדבן, תפו"א, בטטות, שום, שמן, ירקות ונבטים. לאסטרוגן זה גישות לקולטנים ונטען - כי יש לו השפעה מגינה בפני סרטן השד.

רמת הופעתן של תופעות גיל המעבר בנשים יפניות ידועה כנמוכה, כמו גם בשכיחות נמוכה לסרטן שד וטרשת עורקים.יתרונם של הפיטו-אסטרוגנים בכך שכאשר הפעילות האסטרוגנית חזקה הם מחלישים אותה (ע"י עיכוב תחרותי ברמת הקולטנים) וכאשר היא חלשה הם מחזקים אותה (פעילות אסטרוגנית).

להשפעה זו מיוחסת תרומתם של רכיבים אלה הן במניעת מחלות לב, הגברת צפיפות העצם והפחתת רמות כולסטרול, והן להפחתה ניכרת בסיכון ללקות בסוגים שונים של סרטן וביניהם סרטן שד, סרטן ריאות, סרטן המעי הגס, סרטן הערמונית (פרוסטטה) ולוקמיה. להלן מחקר הסוקר את יתרונות  הפיטו-אסטרוגנים לבריאותן של נשים.

פיטו-אסטרוגנים ומחלות כרוניות

כאמור, פיטו-אסטרוגנים הינם רכיבים צמחיים בעלי מבנה דמוי הורמון  עם האסטרוגן הנוצר בגוף על אתרי הקישור, ואנטגוניסטים. ומווסתים בכך את פעילותו (הם מהווים אגוניסטים האסטרוגן אצל היונקים. הם מתחרים בין הפעולות החיוביות שלהם ניתן למנות: הפחתה ברמת החמצון, הארכת חיי התאים ועיכוב ייצורם של כלי דם חדשים. תכונה זו, אנטיאנגיוגנסיס, חשובה במיוחד למניעה ולטיפול בסרטן.

מבחינים (על פי הצורה) ב- 4 סוגים של פיטו-אסטרוגנים: Isoflavones, Lignans, Coumestans, Resorcylic Acid lactones, וניתן למצאם בירקות, פירות ודגנים. חוקרים כבר עמדו על העובדה, כי השלמות תזונתיות של תמצית סויה(המכילות ג'ניסטאין ודיאדזין), עשויות לשפר מספר פרמטרים משמעותיים אצל נשים בגיל המעבר, כולל צפיפות העצם. במודלים של בעלי חיים הוכח, כי תזונה עשירה בחלבון סויה הפחיתה בריחת סידן.

במאמר אשר שניתח את תוצאותיהם של 38 מחקרים אשר בדקו את השפעתה של תזונה עתירת סויה, נמצא כי תזונה זו מפחיתה משמעותית את רמות הכולסטרול LDL וטריגליצרידים. פיטו-אסטרוגנים שמקורם בסויה, במינון 40 מ"ג,העלו באופן משמעותי את רמות כולסטרול HDL בנשים לאחר גיל המעבר.

כמו כן, נמצא כי פיטו-אסטרוגנים מעכבים את פעילותו של האנזים 5 - אלפא - רדוקטז, האחראי על המרת טסטוסטרון  5 - אלפא דהידרו- טסטוסטרון הנחשב, בין היתר, לאחראי להתפתחות סרטן הערמונית בגברים בגיל מתקדם.

עובדה כי שכיחות סרטן השד, סרטן המעי הגס וסרטן הערמונית במדינות אסיה, נמוכה יותר מאשר במערב, מיוחסת לעובדה כי צריכת הסויה במזרח גבוהה יותר.

מחקרים אפידמיולוגיים הראו, כי מזונות עשירים בפיטו-אסטרוגנים מפחיתים משמעותית את הסיכון ל?קות בסרטן שד אצל נשים בגיל הפוריות.סויה, פיטו-אסטרוגנים ובעיקר ג'ניסטאין ודאידזאין הינם כיום הנושא "החם" במערב.

יכולתם להפחית סיכון ללקות במחלות סרטן על רקע הורמונלי (או לא) ובעיקר סרטן השד והערמונית,מושכת עניין מחקרי רב.
עקב חשיבותם הרבה של רכיבים אלה מומלץ להשתמש בהשלמה תזונתית.

השלמות תזונתיות למניעה ולטיפול בתופעות "גיל המעבר"

קוהוש שחור - צמח מרפא זה מיטיב עם המערכת ההורמונלית הנשית ופועל להסדרת ההפרעות השונות בה בזכות השפעתו האסטרוגנית העדינה. באירופה מהווה הקוהוש השחור תחליף פופאלרי (במקום תרופות) לתמיכה בגיל המעבר.

איזופלבון סויה  - מכיל פיטו-אסטרוגנים מסוג ג'ניסטאין ודיאדזאין, המקלים באופן משמעותי על גלי-החום ותחושת חוסר הנוחות המתלווים לגיל המעבר. לאיזופלבון סויה מוכר בזכות סיועו במניעת סרטן השד וסוגי סרטן נוספים.

ויטמין E טבעי - לויטמין E השפעה ממתנת על גלי-חום, על תופעות יובש וגירוי בנרתיק (ניתן גם לשימוש מקומי) ושפעה מגנה על הלב. 

חומצה גמא-לינולנית - היא חומצת שומן מטיפוס אומגה-6. מסייעת בשיכוך כאבים, מקלה על תופעות גיל המעבר, גלי-חום, שומרת על מראה צעיר ורענן של העור ומסייעת בשמירה על לחות העור ומקלה על יובש.

ויטמין C - לויטמין C ולקבוצת ה"לווינים" שלו, הביופלבנואידים, השפעה מקלה על גלי-חום. הוא בעל השפעה חיובית ומחזקת (בשילוב עם חומצה פנטותנית) על בלוטת יותרת הכליה, המחליפה חלק מתפקוד השחלות לאחר גיל המעבר.

מולטי ויטמין-מינרל לנשים - כבסיס לכל המלצה חיונית נטילתו מולטי-ויטמין רחב היקף אשר תוכנן לספק את צורכיהן האמיתיים והמורכבים של נשים במהלך חייהן הבוגרים. אומניום הינו קומפלקס מתוחכם הכולל: ויטמינים, מינרלים, נוגדי-חמצון ורכיבים צמחיים והמותאם במיוחד לנשים מעל גיל 40.

המלצות לנטילת השלמות תזונתיות לנשים במהלך גיל המעבר ולאחריו

אישה כבת 40+ ללא גורמי סיכון מיוחדים

1. אומניום 1-2 טבליות ביום לאחר ארוחת בוקר.
2. קלציום קומפלקס 2 טבליות ביום במשך היום ולפני השינה.
3. במידה וקיים גורם סיכון לסרטן או למחלות לב - סופר איזופלבון סויה טבלית ביום.

אישה בגיל המעבר ולאחריו ללא גורמי סיכון

1. אומניום 2 טבליות ביום לאחר ארוחת בוקר.
2. קלציום קומפלקס 3-4 טבליות ביום במשך היום ולפני השינה.
3. במקרה של גלי-חום קשים יש להוסיף דונג קוואי 2 כמוסות ביום אחרי הארוחה.
4. ויטמין C 500 טבלית אחת ביום אחרי ארוחת בוקר או צהרים.
5. ניתן גם להוסיף ויטמין 200 E יחב"ל או סופר גלא 300.
6. במידה וקיים סיכון גבוה לסרטן או מתבצע טיפול הורמונלי סופר איזופלבון סויה
טבלית ביום אחרי הארוחה.

המלצות תזונתיות

מחקרים מוכיחים כי תזונה צמחונית מקלה על התמודדות  עם תופעות גיל המעבר.
• רצוי לצרוך מזון צמחי מגוון וטרי.
• מומלץ להקפיד על תפריט דל-שומן, רמת חלבון נמוכה ורמה גבוהה של  פיטו-אסטרוגנים.
• יש להמעיט בשתיית אלכוהול ולהימנע מצריכת מאכלים מתובלים וחריפים.

גיל המעבר איננו מחלה, אלא כשמו כן הוא - שינוי הדרגתי וטבעי במחזור החיים וככזה יש לראותו. ניתן להקל ולמנוע חלק ניכר מתופעות "גיל המעבר" כולל אוסטאופורוזיס (מומלץ לעיין בהרצאה העוסקת בהרחבה בנושא) גלי-חום וסיכון מוגבר למחלות לב באמצעות שינוי בתזונה, באורח החיים ונטילה של השלמות תזונה מתאימות.

השלמות תזונתיות מהוות חלק חיוני בשינוי זה. חשיבותן רבה במיוחד כאשר קיימים גורמי סיכון, או במידה ומיושם טיפול הורמונלי. מעבר לתזונה המבוססת בעיקרה על צמחים, יתרמו הפחתה של מוצרים מן החי בעיקר בשר אדום ופעילות גופנית רבות למניעה והקלה על תופעות אלה ולשיפור איכות החיים של נשים בגיל המעבר.

» חזרה לראש העמוד

הדפסשלח לחברהוסף תגובה
תוכן שיווקי באינטרנט לייעוץ אישי ולהדרכה חייגו: 1-800-350-333
דרונט בניית אתרים