אם באה השמש: איך להימנע מנזקי הקרינה בקיץ

רחצה בחוף הים או שחיה בבריכה הם בילויים החביבים על רובנו בימי הקיץ החמים, אך כידוע, החשיפה המרובה לשמש עלולה לגרום לא מעט נזקים לגופנו, לעור ולשיער.

קרינת השמש פוגעת בתאי מערכת החיסון הקיימים בעור, גורמת לפיגמנטציה, לכוויות ופריחה, ומזרזת את הזדקנות העור. למעשה, רוב הנזק הנגרם מהשמש לעור הפנים לא נובע משיזוף בים, אלא דווקא מחשיפה מצטברת לשמש בחיי היומיום שלנו: בדרך לעבודה, בנהיגה, בהליכה ברחוב וכו'.

השמש היא הגורם לכ-80% מסימני ההזדקנות של העור, עקב השפעת הקרניים האולטרה-סגולות. קרני ה-UVB חודרות לשכבה העליונה של העור. הן אלו שיוצרות את אפקט השיזוף, אך גם גורמות לכוויות ולמחלות עור. קרני ה-UVA חודרות לשכבות העור העמוקות יותר ומאיצות את תהליך ההזדקנות על ידי יצירת קמטים וכתמי פיגמנטציה.

מלבד הזדקנות העור, חשיפה מצטברת או כרונית לשמש עלולה גם לפגוע ברשתית העין ולגרום במשך השנים נזקים לאיכות הראיה שלנו. כמו כן, חשיפה לשמש מהווה גורם סיכון ראשון במעלה להיווצרותם של סוגי סרטן עור שונים, ובראשם מלנומה, סרטן עור קטלני במיוחד.

יש לא מעט דרכים להתגונן מנזקי השמש ולמנוע נזקים מיידים ועתידיים, הן על ידי מניעה מחשיפה שלא לצורך לשמש, והן על ידי הקפדה על תזונה נכונה, שתספק לגוף שורה של רכיבים תזונתיים שיגנו על העור מפני נזקי הקרינה.

חשוף, אבל פחות

ניתן למנוע את נזקי השמש באמצעות הקפדה על חשיפה מבוקרת. יש להקפיד למרוח את עורנו במקדם הגנה, המשמש חסם לקרינה האולטרה-סגולית, בכל יציאה מהבית. מומלץ גם לחבוש כובע עם שוליים או מצחייה, המגן על עור הפנים מחשיפה, ולהרכיב משקפי שמש.

עם זאת, רצוי להימנע משהייה בשמש בין השעות 9:00 בבוקר ל-17:00 אחר הצהריים.

הגנה דרך הצלחת

גם המזון שאנו אוכלים יכול לסייע לגוף להתגונן מפני הקרינה המזיקה. כך למשל, ירקות ופירות אדומים, ירוקים וכתומים מכילים נוגדי חמצון החיוניים לגוף. גם דגים ואגוזים המכילים אומגה 3, תה ירוק המכיל EGCG ואפילו בירה ויין אדום הם מזונות שמפחיתים את נזקי הקרינה ותורמים במניעה של סרטן העור. במקביל מומלץ להימנע מאכילת מזונות עתירי שומן המעלים את הסיכון להתפתחות סרטן העור בעקבות חשיפה לשמש.

שחקני חיזוק

כאמור, הרכיבים התזונתיים הנדרשים למלחמה בנזקי השמש נמצאים במגוון מזונות, אולם ניתן לקבל את כל אותם ערכים תזונתיים גם על ידי נטילת תוספי בריאות שונים.