סימנים לחוסר בוויטמינים – מידע וטיפים מבית סולגאר

ויטמין הוא שם כולל לחומרים אורגניים חיוניים אותם הגוף לא תמיד מסוגל לייצר בעצמו. מבוגרים, קשישים, ילדים, מתבגרים, ונשים בתקופת ההיריון וההנקה זקוקים לוויטמינים. הוויטמינים מסייעים בחילוף החומרים בגוף וחיוניים מאוד לתחזוקה כללית של מערכות הגוף השונות, לתהליך הגדילה, לבניית כדוריות דם אדומות, לתחזוקת ההורמונים, להפקת כימיקלים למערכת העצבים ועוד. ויטמינים מקבוצות שונות דוגמת A, Cו-E, אף נחשבים לחומרים נוגדי חמצון רבי עוצמה.

במקרים של חוסר מתמשך בוויטמין זה או אחר, עשויים להופיע תסמינים שונים המאותתים כי הגוף זקוק לתוספים וכי עלינו להשלימם בהקדם – אם בדרך טבעית ואם באמצעות תוספי בריאות.

מצבים בהם מומלץ להשלים ויטמינים ומינרלים

  • תזונה חסרה
  • דיאטות תכופות
  • מצבי מתח
  • חולשה, עייפות או דיכאון
  • בעיות עיכול וספיגה
  • מחלות כרוניות שונות
  • נטילה קבועה של תרופות הפוגעת במטבוליזם של וויטמינים שונים
  • תלות עם קבוצת הגיל
  • היריון ואחרי לידה
  • אימוני כושר וספורט
  • אחרי ניתוח- התאוששות הגוף ממאמץ ייחודי
  • תחזוקת גוף לבריאות כללית - למניעת חסר ומחלות

על פי רוב, בטרם נוטלים תוספי בריאות או ויטמינים רצוי לערוך בדיקות דם מקיפות על מנת לאמוד את כמות החוסרים בגוף, לשם בחירת התוספים המתאימים ביותר. אולם יש לקחת בחשבון כי גם בדיקות דם לא משקפות בהכרח את תמונת המצב בגוף, וזאת בשל העובדה כי חסר בויטמין מסוים לא תמיד בא לידי ביטוי באופן מיידי בבדיקות הדם. כמו כן, בדיקות דם שגרתיות אינן מציגות את כל קשת הוויטמינים והמינרלים. בשל כך, מומלץ להיוועץ ברופא, נטורופת ואו דיאטנית ולעקוב אחר ההשפעות ומידת השיפור בתקופה הראשונה לנטילתם.

התסמינים שידליקו לכם "נורה אדומה"

* לתשומת לבכם: מומלץ תמיד להיוועץ בגורם מוסמך לפני נטילת ויטמינים או תוספים (רופא, נטורופת, דיאטן וכיוב').

קיימים מספר תסמינים גופניים המעידים על חוסרים בוויטמינים:

  • חיוורון בעפעפיים התחתונות –ותחושת עייפות גדולה מצביע על אנמיה הנגרמת מחוסר ברזל או מחוסר בוויטמין B12. במקרים של אנמיה מומלץ ליטול את הרכיב החסר ובמקביל לשפר את התזונה בכללותה (במיוחד ברזל עדין ו- B12).
  • תחושת "שריפה" בקצות הגפיים –גם היא עלולה להיגרם בשל חוסר בוויטמין B12. נטילת ויטמין בהתאם להמלצות הרופא עשויה למלא את המאגרים ולמנוע את תחושות ה"שריפה". ייתכן קשר גם לוויטמיני B נוספים בקבוצה ולכן מומלץ לקחת B קומפלקס (B5 בייחוד).
  • חריצים קטנים על הלשון –מעידים על ספיגה לקויה של רכיבי תזונה, ובעיקר של וויטמינים מקבוצת B. על פי רוב יתלוו להופעת החריצים תחושת חוסר מרץ ונטייה למצבי רוח. במצבים אלה מומלץ ליטול ויטמינים ממשפחת ה-B.
  • סדקים בזויות הפה –מופיעים כאשר קיים מינון נמוך של ויטמין B2 בדם. ניתן לטפל בתופעה עם נטילת קומפלקס ויטמיני B.
  • ידיים אדמומיות ומתקלפות –סימן זה מעיד על חוסר של מספר רכיבים תזונתיים החיוניים לגוף דוגמת אבץ, חומצות שומן חיוניות, וכן ויטמיניםC ו-E.
  • פצעונים אדומים לאורך הזרוע – הופעתם עשויה להעיד על מחסור בוויטמין A. מומלץ לצרוך ויטמין A באמצעות מזונות מהחי או מירקות כתומים. (ויטמין Aכרטינול אינו מומלץ לנשים בהיריון, ההעדפה במצב זה הינה לירקות כתומים המהווים מקור עשיר לבתא קרוטן שמתממש בכבד לוויטמין A בתנאים מסויימים).
  • סימנים לבנים על הציפורניים – ייתכן שהופעתם נובעת ממחסור מתמשך באבץ – מינרל חיוני לבריאות העור, השיער ומערכת החיסון. במקרים אלה מומלץ ליטול תוסף אבץ או להעשיר את התזונה במזונות המכילים אבץ (קיים במזונות צמחיים רבים – בעיקר בזרעים, באגוזים, בקטניות ובדגנים). יש לקחת בחשבון כי צריכה מופרזת של אבץ אינה מומלצת וכי יש לעשות הפסקה בנטילת אבץ מעת לעת כדי לאזן את רמתו מול מינרלים אחרים בגוף.
  • התכווצויות שרירים ברגליים –מופיעות על פי רוב לאורך השוקיים או בכפות הרגליים, וקשורות לעיתים רבות במחסור במגנזיום ובסידן. במקרים אלה מומלץ להגדיל את צריכתם בצורת תוספי בריאות.