איך להתגונן מפני מחלות חורף?

מזג האוויר הסגרירי מסמן עבור רבים מאתנו את תחילתה של עונת השפעת וההצטננות. למעשה, הסיבה לריבוי המחלות בחורף לא קשורה ישירות לטמפרטורות הנמוכות, אלא לעובדה שאנו שוהים שעות ארוכות בחללים סגורים, שמגבירים את הסיכון להידבקות. הסימפטומים של מחלת השפעת מוכרים לכולנו, וכוללים גודש באף, שיעול, חולשה ועייפות ולעיתים גם חום וכאבים. אז כיצד מתגוננים? לצד הקפדה על חום הגוף, חשוב מאוד להקפיד על היגיינה אישית ולחזק את המערכת החיסונית - על מנת להקל עליה את ההתמודדות עם וירוסים וחיידקים.

תפריט תזונתי מחמם ומחזק

חיזוק המערכת החיסונית מתחיל בתפריט היומי שלנו. מומלץ לשלב בו קטניות ותבשילים המכילים דגנים מלאים דוגמת אורז מלא, קינואה וגריסים. מרקים הם כמובן מאכל אידיאלי לחורף, ובמיוחד מרק מירקות כתומים העשירים בנוגדי חמצון ומרקי שורשים המחזקים את הגוף. מומלץ להעשיר את התפריט בפירות המכילים ויטמין C (משפחת פירות ההדר בכלל ואשכולית בפרט).

גם ירקות מבושלים או מוקפצים מתאימים לעונה הקרה, ואל תשכחו את ה"אנטיביוטיקה של הטבע" – שום טרי. רצוי להימנע ממרכיבי מזון שעלולים לפגוע במערכת החיסון, כגון מוצרי חיטה המכילים קמח לבן וסויה שמעודדים הצטברות ליחה.

שמירה על היגיינה בעבודה ובבית

חשוב לוודא כי חללי העבודה והבית יהיו מאווררים ולא אטומים הרמטית. יש לאפשר חדירת אוויר מבחוץ, ובכך להקטין את הסיכוי להתפשטות חיידקים. הפחיתו את השימוש במזגן, וודאו כי מערכת החימום תקינה. מכשירים אלקטרוניים כגון מקלדות, עכברי מחשב וטלפונים הם כר פורה להתרבות חיידקים, ולכן חשוב לחטא את הידיים עם מים וסבון לאחר השימוש בהם.

גם מעליות צרות וצפופות הן מתכון כמעט בטוח להידבקות במידה שאדם מצונן השתעל לידכם. העדיפו שימוש במדרגות, זוהי גם בפעילות גופנית ממריצה ומחממת.

בחורף חשוב במיוחד להקפיד על שעות שינה מסודרות – שכן עייפות מחלישה את המערכת החיסונית. בנוסף, חשוב לא פחות לבצע פעילות גופנית, כגון התעמלות, יוגה או טאי-צ'י, אשר ממריצה את מחזור הדם ומחממת את הגוף. אם כבר הצטננתם, חשוב להקפיד על מנוחה, להימנע ככל הניתן ממתחים ולאפשר לגוף פרק זמן של מספר ימים להתאוששות.

למרות הקור, חשוב להקפיד על שתיה מרובה. כאשר אדם מצונן, מתייבשות הממברנות הריריות של מערכת הנשימה, ונוצרת סביבה המעודדת התרבותם של וירוסים. שתייה של תה צמחים, מים ומיצי פירות מסייעת ליצירת לחות במערכת הנשימה ולהדיפת הנגיפים.