הקשר בין תזונה בהריון לאיכות חיים

תזונה נכונה מתחילה בשלבים הראשונים של החיים, עוד בהיותנו ברחם. ישנן נשים שלא מודעות לחשיבות העליונה שיש לשמירה על אורח חיים בריא ותזונה נכונה בייחוד בשלב טרום ההיריון וההיריון עצמו. ברגע שנדע להבחין מה נכון לגופינו, גם מבחינה תזונתית נוכל ולייצר מערכת הזנה טובה ובריאה יותר עבור העובר והיילוד ולהשפיע על עתידם.

אולם, הבעיה בנושא מעין זה היא היכולת שלנו לעיתים לתכנן את העתיד ולחשוב לטווח רחוק ולעסוק במניעה במקום בתיקון הנזקים העלולים להיגרם. קל וחומר בכל הנוגע לתזונה ולאורח החיים שלנו. לכן קורה באופן פרדוקסלי שדווקא בזמן הריון, כאשר אנו צריכות לשמור על עצמנו בצורה המיטבית ביותר ולתכנן קדימה, אנו נאלצות לעיתים לבצע "תיקונים" על מנת לאפשר הריון תקין.

ניקח לדוגמא מקרה אמיתי של אישה בחודש השישי להריונה עם רמת פריטין (מאגרי ברזל) נמוכה - מצב מסוג זה הינו תוצאה של התפתחות הדרגתית, אשר אינו דווקא תלוי במאגרי הברזל אשר מתדלדלים בגוף באופן טבעי בתקופת ההיריון, אלא הוא תוצר של תכנון תזונתי לקוי בתקופה שלפני ההריון וההתנהלות במהלכו.

על מנת לשפר מצב מעין זה , במיוחד כאשר מתכננים לידה בבית אשר אחד מתנאי הסף לקיומה הוא לשמור רמות ברזל והמוגלובין תקינות, חשוב לדאוג כי האישה ההרה לא תסבול מחוסרים תזונתיים ובניהם ערכי הברזל. ניתן לעשות זאת כמובן על ידי נטילת תוספי בריאות המכילים ברזל. אולם ניתן לטפל בחוסר זה גם באמצעות תזונה נכונה אשר מאפשרת לגוף האישה לעבוד בצורה יעילה וטבעית יותר.

על מנת להעלות את ערכי הברזל ולהכין את גוף האישה ללידה ניתן להכניס לתפריט מזונות עתירי ברזל כגון: כבד עוף אורגני (אשר נצרך אחת לשבוע עקב הרמות של ויטמין A שהוא מכיל ואשר יש לייצר מינונים נמוכים יותר שלו בזמן ההריון) , עלים ירוקים (שטובים בכל ימות השנה), אגוזים וזרעים, נבטים, טחינה משומשום מלא ועוד.

תזונת האם והתינוק הן חשובות, שלא לאמר קריטיות, בתקופת תכנון ההריון ושנותיו הראשונות של הילד ולא ניתן להתעלם מנושא זה..
ולכן ישנה חשיבות עצומה לשמור על תזונה ואורח חיים בריא לא רק בזמן ההריון, לאחר הלידה ובתקופת ההנקה. אלא אף בשלבי תכנון ההריון המוקדמים אשר ישפיעו בעתיד על איכות ההריון, תקינותו ואיכות חיי הילד והאם לאחר הלידה.

* המאמר נכתב באדיבות המכללה האקדמית בוינגייט.

עובדות מעניינות שכדאי לדעת