ויטמין B12 - למה הוא כל כך חשוב לנו?

עייפות, קשיי ריכוז, עצבנות - אולי אתם פשוט לא ישנים מספיק? או שאולי מדובר בבעיה אחרת לגמרי, יכול להיות שגם אתם סובלים מחסר בויטמין B12 .
חסר בויטמין B12 נחשב עד לאחרונה לתופעה נדירה, אולם בשנים האחרונות מתברר ששכיחותה גבוהה הרבה יותר משחשבו.
מחקרים שנערכו בישראל הראו כי מרבית האוכלוסייה סובלת מחסר בויטמין B12 וכי הסיכון גדל משמעותית בקרב צמחונים ובני חמישים ומעלה.


מה זה B12 ולמה הויטמין הזה כל כך חשוב לנו?

ויטמין B12 מהווה מרכיב חיוני בתהליכים רבים וחשובים בגוף. אחד החשובים בהם הוא תהליך ייצור החומר הגנטי של התאים (DNA) המפקח על יצירת תאים בגוף, כולל תאי דם אדומים.
ויטמין B12  קשור גם לפעילותה התקינה של מערכת העצבים, הזיכרון, תאי המוח ומצב הרוח.

לאילו תופעות יכול לגרום חוסר בויטמין בי 12 (B12) ?

אצל אלו שקיים להם חוסר בויטמין B12 עלולים להופיע סימנים שונים כמו:  מתופעות קלות כגון: עייפות, בלבול, חולשה, קשיי עיכול, חיוורון ותחושת נימול. לעיתים יכולה להופיע גם נשירת שיער על רקע של אנמיה וייתכנו גם כאבים בגפיים.

ויטמין B12 , תוסף B12

מה הגורמים הנפוצים לחסר בויטמין B12 ?

ויטמין B12 נמצא במזונות מן החי כגון: בשר, דגים, ביצים ומוצרי חלב ולכן צריכה בלתי מאוזנת של מזונות מסוג זה עשויה להוביל לחסר.
הסיכון גבוה יותר בקרב צמחונים, טבעונים ומי שמנהל דיאטה בלתי מאוזנת.
אבל לא רק. מחקרים מצביעים על קבוצות נוספות כמו סוכרתיים ונשים בהיריון.

איך מונעים חוסר בוויטמין B12 ? 

ראשית ניגשים להיבדק, ניתן לאבחן חסר בויטמין B12 בקלות בבדיקת דם פשוטה.
ברוב המקרים, הקפדה על הרגלי תזונה נכונים תפתור את הבעיה. אך במידה ואתם עדיין סובלים ממחסור בוויטמין B12 חשוב להשלים אותו ממקור חיצוני, כמו תוספי תזונה איכותייים ויעילים.

איזה תוסף B12 מומלץ לצרוך?

מומלץ לצרוך ויטמין B12 כתוסף למציצה תת לשונית. צורה זו נספגת ביעלות מאחר והינה עוקפת את המסלול הרגיל דרך מערכת העיכול ומגיעה ישירות למחזור הדם.