ט"ו בשבט - טעים וגם בריא

ט"ו בשבט הוא חגם של הפירות היבשים. מדי שנה בתקופה זו מלאים מדפי הסופרמרקטים ודוכני השווקים במגוון של פירות יבשים מתוקים וקורצים לעין, בשלל צבעים. אך האם מדובר בחגיגה בריאותית? הפירות היבשים אמנם מכילים שפע של ויטמינים ומינרלים, אך בצדם גם רמות גבוהות של סוכר, קלוריות וחומרים מזיקים שנוספים בתהליך הייבוש והשימור.

שיטות הייבוש המודרניות והתעשייתיות עושות שימוש בכימיקלים מסוגים שונים שמטרתם לשוות לפירות מראה מפתה, לשפר את טעמם ולהאריך את חיי המדף שלהם. כך למשל, נהוג להוסיף לפירות גופרית דו חמצנית SO2 הפועלת כחומר משמר. בריכוזים גבוהים עלול חומר זה לגרום לכאבי ראש, לסחרחורות ואף לפגיעה בנשימה, ועל כן קיים תקן ישראלי (ת"י 1295) המגדיר את הכמות המקסימלית של גופרית דו חמצנית שניתן להוסיף לפירות היבשים.

עקב תהליך הייבוש, גם ריכוז הסוכר בפירות היבשים גבוה בהרבה מריכוזו בפירות טריים. כתוצאה מכך, פירות אלו עתירי קלוריות – פרי מיובש מכיל פי שישה מכמות הקלוריות למאה גרם בהשוואה לפרי הטרי.

אז אלו פירות אפשר לאכול ועל אילו מומלץ לוותר?

  • תמרים: התמרים עשירים בוויטמינים ובמינרלים חיוניים כגון מגנזיום, ברזל, אשלגן וסידן. בנוסף, מכילים התמרים סיבים תזונתיים ועל כן מסייעים במצבים של עצירות.
  • שזיפים: ידועים כמסייעים במצבי עצירות כאשר הם מבושלים או מושרים במים. בנוסף, השזיפים עשירים בוויטמינים כגון ויטמין B, ויטמין A, ברזל ואשלגן.
  • משמשים מיובשים: המשמשים עשירים באשלגן ובבטא-קרוטן המשמש כנוגד חמצון עוצמתי. הבטא קרוטן הוא זה שמעניק למשמש את צבעו הכתום. המשמשים מכילים גם ברזל ועל כן מסייעים לטיפול באנמיה, וידועים כמסייעים בטיפול בעצירות.
  • תאנים מיובשות (דבלים): התאנים עשירות בסידן ובאשלגן ומכילות גם סיבים תזונתיים המסייעים לתהליך העיכול. התאנים המיובשות מכילות ברזל ועל כן מסייעות לטיפול בחולשה, עייפות ואנמיה.
  • צימוקים: הצימוקים עשירים מאוד בסוכרים, וכן בוויטמין B6, ברזל, אשלגן וסיבים תזונתיים. הצימוקים מכילים גם חומצה טרטרית (Tartaric acid), אשר מסייעת במניעת מחלות של המעי הגס.
  • דובדבנים: הדובדבנים המיובשים שמשמשים בעיקר לעיטור עוגות יומולדת מכילים כמויות גבוהות של סוכר, צבעי מאכל וחומר משמר. העדיפו את הפרי בגרסתו הטריה או הקפואה, או פרי יבש אורגני.
  • אננס מיובש: האננס המיובש מצופה בסוכר ועל כן הוא פחות בריא. עם זאת, הוא עשיר בסיבים תזונתיים, באשלגן ובמנגן אשר משמש כנוגד חמצון יעיל לגוף. אננס מכיל גם אנזימי עיכול מסוג ברומלין המסייעים לעיכול ולהפחתת דלקתיות בגוף. מומלץ לצרוך אננס מיובש ללא תוספת סוכר.
  • בננה מיובשת: את פרוסות הבננה המיובשות מטגנים בשמן, ולכן הן פחות מומלצות. הבננות מכילות אחוז גבוה של שומן, אך גם סיבים תזונתיים ואשלגן.
  • פירות מיוחדים: בשנים האחרונות ניתן למצוא על המדפים גם פירות מיובשים יוצאי דופן, כמו קיווי, אפרסמון, תפוח מנגו ותות. פירות אלו מתאפיינים בצבעים חזקים המעידים על תכולה גבוהה של רכיבים נוגדי חמצון חשובים. כדאי לצרוך רק את אלו האורגנים הנמכרים גם ללא תוספת סוכר וחומר משמר. אלו הרגילים מכילים כימיקלים רבים מדי.

בשורה התחתונה, כמו בכל דבר, ניתן ליהנות מאכילת פירות יבשים, אך רצוי להקפיד על המידה ולא להפריז באכילה. אנשים בריאים שאינם סובלים מסוכרת יכולים בהחלט לצרוך פירות יבשים למרות כמות הסוכר הגבוהה שהם מכילים. כדי לצמצם את הנזק של החומרים המשמרים, מומלץ להעדיף פירות יבשים אורגניים. פירות אלו פחות מושכים לעין שכן צבעם כהה יותר, אך הם גדלים ללא שימוש בדשנים ובחומרי הדברה ותהליך הייבוש שלהם לא כולל שימוש בכימיקלים המזיקים לגוף.