יום הסוכרת הבינלאומי: הכירו את הסוכרת הסמויה

מחלת הסוכרת מצויה במגמת עלייה בישראל ובעולם במהלך העשור האחרון: כחצי מיליון ישראלים חולים בסוכרת וכחצי מיליון נוספים נושאים סוכרת סמויה ואינם מודעים לקיומה. בכל שנה מתגלים בישראל כ-30 אלף חולי סוכרת חדשים וכ-2,500 איש מתים בעקבות מהמחלה. ברחבי העולם קיימים כיום למעלה מ-371 מיליון איש החולים בסוכרת ומספרם גדל בהתמדה מדי שנה. המדינות בהן מספר החולים בסוכרת היא הגבוה ביותר הן סין, הודו, ארה"ב וברזיל. מימדיה ושכיחותה של מחלת הסוכרת הביאו לכך שהאו"ם הכריז עליה כמגפה כלל עולמית.

בשנת 2006 התקיים לראשונה יום הסוכרת הבינלאומי, אשר מצוין מדי שנה ב-14 באוקטובר (יום הולדתו של פרדריק בנטלין, שזכה בפרס נובל לאחר גילוי האינסולין ב-1922) במטרה להעלאת המודעות למחלה ולדרכי ההתמודדות עמה.

כולנו מכירים את מחלת הסוכרת המתבטאת בבעיות חילוף חומרים ובקושי להתמודד עם סוכרים ועמילנים שנמצאים במזון. הסיכונים העיקריים המתלווים למחלה הם הגברת שכיחותם של כשלים קרדיו-ווסקולריים כגון התקפי לב ואירועים מוחיים, רטינופטיה – פגיעה בראייה שעשויה להחמיר עד לכדי עיוורון, אי-ספיקה כלייתית ופגיעה במערכת העצבים וכלי דם היקפיים, המתבטאת בהיווצרות כיבים בגפיים תחתונות, עד כדי צורך בקטיעה.

הפרט הידוע פחות בהקשר זה, הוא שלמחלת הסוכרת יש מצב מקדים הנקרא סוכרת סמויה. זוהי מעין נקודת מעבר בדרך לפיתוח סוכרת מסוג 2. אבחון מקדים של סוכרת סמויה עשוי למנוע בעיות וסיבוכים עתידיים הנגרמים מסוכרת, שכן ברוב המקרים ניתן להקטין ואף לבטל את תסמיני המחלה באמצעות שינוי באורח החיים, תפריט תזונה מיוחד, שמירה קפדנית על המשקל וטיפול תרופתי.

אבחון עצמי לסוכרת סמויה: השלב הראשון באיתור סוכרת סמויה הוא הערכת סיכונים עצמית למחלה, אותה יכול כל אחד לבצע באמצעות מענה על שאלון קצר, המורכב מהיגדים הנוגעים לחיי היום יום ולהרגלי התזונה:

  • בבדיקות הדם נמצא כי רמת הסוכר בדם הייתה גבוהה
  • הרופא אבחן שאני סובל מסוכרת סמויה, מסבילות לקויה לגלוקוז, מתנגודת אינסולין, מהיפראינסולינמיה, מתסמונת מטבולית או תסמונת X
  • במשפחתי יש היסטוריה של סוכרת מסוג 2
  • רמת הכולסטרול או הטריגליצרידים שלי גבוהה, או שאני נוטל תרופות עבורה
  • אני סובל מעודף משקל, מהשמנת יתר או מהשמנה באזור הבטן (השמנה מרכזית)
  • אני מרגיש עייף בחלק גדול מהזמן
  • אני מרגיש עייף או מטושטש מנטלית אחרי ארוחת צהריים או ערב
  • לעיתים קרובות אני מדלג על ארוחת הבוקר
  • לעיתים קרובות אני מדלג על ארוחת הצהריים בגלל לחץ
  • אני אוכל דגנים, מאפה קל, בייגל או משהו מתוק לארוחת הבוקר
  • אני אוכל מנה אחרונה מספר פעמים בשבוע
  • אני "מנשנש" הרבה בלילה
  • יש לי השתוקקויות לאוכל, במיוחד למשהו מתוק או לפיצות
  • בדרך כלל אני צמא או מטיל שתן בתדירות גבוהה
  • אני נוטה לאכול מהר
  • אני לא אוכל הרבה סלטים או ירקות טריים
  • אני אוכל ג'אנק-פוד לפחות פעם בשבוע
  • אני לא מצליח לעשות פעילות גופנית באופן סדיר
  • בדרך כלל אני מתעורר עייף
  • לאחרונה ירדתי במשקל באופן קיצוני ללא הסבר של ממש
  • אני סובל מכאבים בזמן הליכה, מתחושת כבדות ברגליים או מחוסר תחושה בכפות הרגליים

ככל שהיגדים רבים יותר נראים מוכרים ועניתם עליהם בחיוב, כך עולה החשש שאתם לוקים בטרום סוכרת. יודגש כי אין מדובר באבחון מדעי, שכן רבים מההיגדים יכולים לתאר מצב של אדם בריא שפשוט אוהב לאכול. עם זאת, שילוב התסמינים עלול להעיד על בעיית סוכר בדם שמצריכה אכילה מרובה כפיצוי. אם עניתם על מספר רב של היגדים בחיוב ועולה בכם החשש, מומלץ בחום לפנות לרופא לקבלת אבחון מקצועי.

הבדיקות העיקריות המשמשות לאבחון טרום סוכרת כוללות שלוש בדיקות דם שקובעות את הסיכון הנוכחי לפיתוח טרום סוכרת או סוכרת מסוג 2: גלוקוז בזמן צום, אינסולין בזמן צום ו- HbA1c.

בדיקת רמת הגלוקוז בזמן צום: בדיקה זו משקפת את כמות הסוכר בדם ונעשית באופן שגרתי כמעט בכל בדיקת דם. הבדיקה מתבצעת לאחר צום של מספר שעות (לרוב בשעות הבוקר, לפני הארוחה), ומכאן שמה.

בדיקת רמת האינסולין בזמן צום: רמות גבוהות של אינסולין (מכונות גם היפראינסולינמיה או תנגודת אינסולין), עשויות להצביע על מאמצי הגוף להשתלט על רמות סוכר גבוהות. בדיקת רמת האינסולין לאחר צום (לרוב מתבצעת בבוקר לאחר צום, הכולל מים במשך כמה שעות) מהווה אינדיקציה לדרך פעילות הגוף במנוחה.

בדיקת המוגלובין מסוכרר - HbA1c: בבדיקה זו נבחנת כמות ההמוגלובין שעבר גליקציה. ההמוגלובין הינו חלבון שמאפשר את מעבר החמצן לרקמות הגוף. כאשר רמות הסוכר בדם גבוהות במיוחד, הוא עלול להתחבר עם גלוקוז - דבר שפוגע בתפקודו. בחינת כמות המוגלובין מהווה ביקורת לרמת הגלוקוז בדם, בארבעת עד ששת השבועות הקודמים.

טיפול טבעי

פעילות גופנית: פעילות גופנית מסייעת לחילוף החומרים ומסייעת בשריפת קלוריות. גם פעילות בעצימות נמוכה כגון הליכה היא ספורט מצוין. הפעולה הפשוטה של הליכה יומית יכולה להוריד את רמות הסוכר והאינסולין בדם. ככל שתלכו יותר, כך ישתפר מצבכם הבריאותי.

תוספי בריאות: במקביל לפעילות גופנית, כדאי לשקול לשלב תוספי בריאות. מחקרים שנערכו במסגרת חקר הסוכרת והסוכרת הסמויה, מעידים כי תוספי בריאות מפצים על חוסרים תזונתיים שמקורם בתזונה מודרנית לקויה, משפרים את רמות הגלוקוז בדם ואת תפקוד האינסולין בגוף. ממחקרים אלו עולה ששילוב הרגלי אכילה נכונים, פעילות גופנית ותוספי בריאות - עשוי להביא לשינוי משמעותי במצב הבריאותי של חולים בסוכרת סמויה ועשויים למנוע את התפתחותה לסוכרת מסוג 2.

בהצלחה!