כבדהו וחשדהו: חשיפה נכונה לשמש

במהלך הקיץ אנו נהנים משעות יום רבות יותר ומבלים זמן רב מחוץ לבית. החשיפה הממושכת לשמש טומנת בחובה סיכונים רבים לעור הגוף, הכוללים התפתחות של סרטן העור ופגיעה במראה העור ובגמישות הטבעית שלו.

הזדקנות העור עקב חשיפה לשמש נקראת Photo Aging . היא נגרמת בעקבות פגיעה של קרינה אולטרה-סגולה בעור ויצירת רדיקלים חופשיים של חמצן. אלו מולקולות בלתי-יציבות ופעילות ביותר, היוצרות תגובות כימיות חזקות והרסניות התוקפות את מבני התאים ומחמצנות אותם. בין היתר פוגעים הרדיקלים בקולוגן - החלבון החשוב ביותר בעור שאחראי לשמירה על המבנה והאלסטיות של העור. שבירת מולקולות הקולגן גורמת לשורה של נזקים בעור: היא גורמת לאובדן גמישותו, הופכת אותו לקשה ומחוספס ותורמת להזדקנותו המהירה של העור.

עם זאת, הזדקנות העור אינה הנזק היחיד שנגרם לו בשל חשיפה לשמש. מחקרים בנושא הסרטן מצביעים על כך שחשיפה מצטברת לשמש היא גורם סיכון ראשון במעלה להיווצרותם של סוגי סרטן עור שונים, הבולט בהם הוא המלנומה הממאירה - סרטן שמתפתח בדרך כלל בעור, אך גם באיברים אחרים. המלנומה מצויה בעשורים האחרונים במגמת עליה בשכיחותה בארץ ובעולם.
הדברים האמורים עשויים לגרום לחלקנו לרצות להסתגר בבית עד תום אוגוסט, אך אל דאגה - ישנן דרכים רבות להתגונן מפני נזקי השמש וליהנות מקיץ בטוח ונעים:

תכשירים וקרמים להגנה מפני השמש:

  • בשוק מצויים מגוון של תכשירי ההגנה בצורת קרם, תרסיס או קצף ריחני. המספרים המצויים על התכשיטים נקראים "מקדמי ההגנה" ( SPF ) ומהווים מדד לפרק הזמן שבו התכשיר מגן על העור מפני כווית השמש הנגרמת מהקרינה בהשוואה לזמן שבו העור מאדים ללא הגנה. מומלץ לעשות שימוש בתכשיר הגנה באופן יומיומי לפני כל יציאה לשמש, ולא רק כשהולכים לים או לבריכה.
  • מרבית תכשירי ההגנה אינם עמידים למים ולאחר הכניסה למים, שכבת ההגנה שהם מעניקים נפגעת. לאחר שחייה או הזעה מרובה, חשוב לחדש את המריחה של תכשיר ההגנה מדי שעה-שעתיים ולוודא שהחומר נספג כראוי.
  • מריחת תכשיר ההגנה צריכה להיות אחידה ובכמות נדיבה על מנת שתכסה את כל שטח העור שאינו מכוסה על ידי פריטי לבוש, בדגש על איזורים מועדים לפורענות כגון שולי הבגד אשר נהוג לדלג עליהם בעת המריחה.
  • לא לשווא פותח קרם הגנה ייחודי לאיזור הפנים, שמרכז איברים רגישים במיוחד לאור השמש: המצח, הלחיים הסנטר והאף. מסנן הקרינה של קרם הפנים גבוה במיוחד ומגן על האיברים הרגישים מפני כוויות כואבות. חשוב למרוח שכבה עבה על הפנים ולהצל עליהן באמצעות כובע רחב שוליים.
  • גם לתכשירי הגנה יש תאריך תפוגה! בדומה לתרופות, חשוב לתת את הדעת לתאריכי התפוגה של תכשירי ההגנה ולא לצבור אותם במהלך השנים. הסיבה לכך היא שחלק מהחומרים הפעילים בתכשיר עשויים לשנות את הרכבם הכימי בחלוף הזמן ויעילותם פוחתת או אפילו אובדת כליל. הקפידו להשתמש בתכשירים במהלך העונה שבה נרכשו או לכל המאוחר בעונה שלאחריה.

שתייה והשבת נוזלים לגוף:
בעת החשיפה לשמש הגוף מקרר את עצמו באמצעות הזעה - הגרת נוזלים ומלחים מבלוטות זיעה המצויות בעור. הזעה מוגברת מפחיתה את כמות הנוזלים החיונית לתפקוד הגוף, ועשויה להוביל להתייבשות. מסיבה זו חשוב להקפיד על שתייה מרובה של 8-10 כוסות מים ביום גם כאשר לא חשופים לשמש ישירה.
היו עירניים לצבע השתן שלכם משום שגוון הצבע של השתן משתנה בהתאם לכמות השתייה שאנו מכניסים לגוף: ריבוי נוזלים מדלל אותו והופך אותו לצהוב בהיר עד שקוף, מיעוט נוזלים גורם לו להיות מרוכז מאוד ובעל גוון צהוב כהה עד חום. שתן כהה הוא תמרור אזהרה מפני התייבשות!

תזונה נכונה:
ניתן למנוע את נזקי השמש באמצעות העלאת רמות נוגדי החמצון בגוף. רכיבי התזונה הללו מצויים במגוון רחב של מזונות שונים:

  • קטניות: שעועית על סוגיה, עדשים, חומוס, סויה, אפונה ופול הם מקור מצוין לנוגדי חמצון שניתן לצרוך בשלל דרכים וצורות: כתוספת מעניינת לאורז, כרכיב משביע בסלט, כמרכיב בסיר הקדרה או כמסמיך למרק.
  • פירות: תפוח לא מקולף, אבוקדו, אגס, שזיפים, אננס, קיווי. במידת האפשר, רצוי להקפיד על אכילת הקליפה, שכן בקליפה עצמה נמצאים מרבית הסיבים תזונתיים ונוגדי החמצון.
  • משקאות: תה ירוק, יין אדום ומיצי פירות מעשירים את הגוף בנוגדי חמצון מסוגים שונים ומרעננים את הגוף בימים החמים.
  • אגוזים: פיסטוקים, אגוזי מלך, פקאנים ושקדים הם מקור עשיר הן לנוגדי חמצון והן לשומנים טובים, לסיבים תזונתיים ושפע של ויטמינים ומינרלים.
  • תבלינים: תבלינים כגון: קינמון, ג'ינג'ר, אורגנו, וכורכום לא רק מבשמים ומעשירים את הטעם של האוכל, אלא גם מכילים כמויות נדיבות של נוגדי חמצון.