מדריך תזונה להשגת עור בריא - מה כדאי לאכול ומה פחות

העור הוא האיבר הגדול ביותר בגוף שלנו ובריאותו תלויה וקשורה בקשר הדוק לתהליכים הפיזיולוגיים המתרחשים בתוכנו. מה כדאי לאכול כדי לשמור עליו חיוני וקורן וממה כדאי להימנע? מדריך תזונה לעור בריא

הנה כמה דברים שכדאי שתדעו על טיפוח העור שלכם

מחקרים רבים שפורסמו בעשרות השנים האחרונות מצביעים על קשר הדוק בין תזונה ועור בריא. מתחדדת ההבנה שכל מה שאנחנו מכניסים לגוף שלנו ישפיע בסופו של דבר על איך שאנחנו נראים. אם עד לא מזמן, כאשר חשבו על טיפוח ושמירה על בריאות העור, התייחסו אך ורק אל התכשירים החיצוניים למיניהם כמו קרמים, סרומים, תחליבים, מסכות וכד', היום מבינים שעל אף שהטיפול באמצעות התכשירים החיצוניים הינו חשוב והכרחי, רובם פועלים בדרך כלל אך ורק בשכבת הדרמיס, השכבה החיצוניות של העור, ולרוב אינם מצליחים לחדור לשכבות העמוקות יותר.

בשכבות אלו מתרחשים תהליכים ביוכימיים הקובעים במידה ניכרת את נראות העור מבחוץ ואת הסטטוס הבריאותי שלו ואליהן  מגיעים רכיבי התזונה בצורה טבעית מבפנים דרך מערכת העיכול וכלי הדם הקטנים.

אז מה כדאי לאכול כדי לשמור על עור בריא? אילו ויטמינים ומינרלים לעור הפנים חשובים במיוחד? ובאילו מזונות אתם יכולים למצוא אותם? המשיכו לקרוא.

עור בריא | בריאות העור | טיפוח העור

חומצות אמינו וחלבונים

חומצות אמינו הם אבני הבניין ליצירת כלל החלבונים בגוף ומחסור בהן, בראש ובראשונה בחומצות האמינו החיוניות, פוגע בצורה מובהקת בבריאות העור ותורם להתפתחות מראה רפוי ועייף. לכן, חשוב לשמור על צריכה מספקת של חלבון בתפריט היומי. כמו כן, ניתן למצוא בשוק תוספי תזונה המכילים תערובת חומצות אמינו לצד רכיבים נוספים החיוניים לבריאות העור. בנוסף לאלו, ישנם גם תוספי תזונה המכילים את חלבון הקולגן שידוע כסיב חזק האחראי על יצירת עור צעיר, גמיש ומתוח. כאן ראוי לציין כי חלבון בצורתו השלמה מהווה מולקולה גדולה מאוד שלא יכולה להיספג בבליעה. תוספי קולגן איכותיים יכילו את החלבון לאחר שעבר פירוק אנזימתי מכוון המאפשר ספיגה בצורה של פפטידים קצרים.

נוגדי חימצון

העור בהיותו המעטפת החיצונית שלנו חשוף לתהליכי חמצון ממקורות השונים. בראש ובראשונה הוא חשוף להשפעת אור השמש (קרינת UV) הבולטת במיוחד במדינתנו ותורמת לא מעט להזדקנות מראה העור, אך מלבדה הוא חשוף גם לחומרים כימיים שונים שאיתם אנו באים במגע, כמו מוצרי ניקוי, בגדים ועוד. השפעת חומרים אלו מצטברת לאורך זמן, כאשר הנפגעים העיקריים בעור הם החלבונים קולגן ואלסטין השומרים על גמישותו. התוצאה של תהליכים אלו היא היא עור יבש, עייף וחסר חיים.

בראש רשימת נוגדי החמצון ניתן לציין את ויטמין C, ויטמין A, ויטמין E. בואו נרחיב עליהם:

ויטמינים לעור הפנים

ויטמין C

ויטמין C משתתף ביצירת קולגן הדרוש, בין השאר לשמירה על מראה עור טבעי ובריא.

ניתן למצוא אותו בפירות הדר ובירקות, כמו גם בתוספי תזונה שונים. כאן ראוי לציין כי ויטמין C בצורתו הלא חומצית (Ester-C)  מועדף במקרים רבים מאחר אינו צפוי לפגוע במערכת העיכול וגם עשוי להיספג טוב יותר.

ויטמין E

ויטמין  E ידוע כמגביר לחות וגמישות של העור ומסייע בשמירה על עור בריא וחיוני. אפשר למצוא אותו באגוזים, שקדים, בוטנים, שמנים צמחיים ואבוקדו, כמו גם בתוספי תזונה ייעודיים.

ויטמין A

לוויטמין A תפקידים רבים החשובים לתפקוד התקין של הגוף שלנו. בהקשר לעור הפנים, ויטמין A ידוע כמאיץ את קצב התפתחות תאים חדשים, מונע את התחמצנותם וכך גם מעכב את הזדקנותם.

ניתן לצרוך ויטמין A  בדרכים טבעיות דרך ביצים, כבד, חלב וגבינה צהובה. אפשר גם למצוא אותו בגזרים, מנגו, בטטות, תרד, ברוקולי, פלפל אדום ועוד.

מינרלים לעור הפנים

אבץ

האבץ הוא מינרל שמעל 200 אנזימים בגוף שלנו תלויים בנוכחותו. האבץ חיוני בין היתר לריפוי פצעים ושמירה על מראה עור, ציפורניים ושיער בריאים. ריכוז האבץ הגבוהה ביותר במזונות נמצא בגרעיני דלעת וחמניות, בשומשום, ובנוסף גם בבשר, גבינה, שיבולת שועל, קטניות ושוקולד.

חומצה היאלורונית

הכוכבת של עולם הטיפוח היא כמובן החומצה ההיאלורונית. מדובר ברכיב דמוי ג'ל המיוצר באופן טבעי בגוף שלנו. חומצה היאלורונית היא האחראית על שמירת רמת הלחות וכמות המים שבעור שלנו. על אף שלא ניתן לצרוך אותה ישירות מהתזונה, היום ניתן למצוא אותה כמעט בכל תכשיר טיפוח ובתוספי תזונה טיפוחים. היתרון של נטילה מבפנים היא שזו מאפשרות פיזור יעיל ומעודדת ייצור פנימי נוסף של חומצה היאלורונית ברקמות העור. שילוב לצד אורח חיים בריא ורכיבי תזונה נוספים יפיק תוצאות טובות ועמוקות יותר.

ואי אפשר לדעת על חומצה היאלורונית מבלי לדבר על מים! שתייה מספקת תתרום לשמירה על עור בריא וחיוני ורמה לחות גבוה. מעט מדי מים בעור יכולים להיות מלוויים בתופעות כמו יובש, חספוס וירדה בגמישות.

לסיכום, מה לא לאכול כשרוצים לשמור על טיפוח עור הפנים?

כמו שהבנתם, תזונה איכותית משחקת תפקיד מרכזי במראה העור שלנו. באופן כללי מומלץ להימנע ממזונות מעובדים, מטוגנים ומזונות המכילים שומן טראנס בכמות גבוהה כמו מאפים שונים. עדיף להפחית בצריכה של משקאות ממותקים, אלכוהול, סיגריות ומשקאות קפאין, כמו גם בקמח לבן, אורז לבן וסוכר לבן.