מרגישים עייפים? אולי חסר לכם ברזל

רבים מאיתנו מנהלים את חייהם בתחושת עייפות מתמדת. החל מהקושי לצאת מהמיטה בבוקר, דרך המאמץ להחזיק את העיניים פתוחות בשעות הצהריים, תחושת העצבנות וקוצר הרוח לפנות ערב וההתמוטטות על הספה דקה אחרי שהילדים נרדמו. עייפות מתמדת היא לא רק תופעה הפוגעת באיכות החיים שלנו אלא, למשל בזמן נהיגה, יכולה אף לסכן את חיינו ואת חיי יקירנו, ולכן אסור לנו להתעלם ממנה.

סיבות לעייפות

קל לנו להטיל את האשם בעייפות בחיינו התובעניים. השגרה המכבידה, הלחץ היומיומי בבית ובעבודה, המשימות התובעניות או פשוט חוסר שינה. זה נכון, כאשר אנחנו נאלצים לזגזג בין ניהול קריירה תובענית לבין גידול משפחה לבין טיפול במשימות הבית ומנסים גם לשלב כמה שעות של זמן איכות לעצמנו בכל שבוע, הימים מתארכים, שעות השינה מתמעטות וגופנו מתחיל לדרוש מאיתנו מנוחה. אולם ישנה סיבה נוספת אפשרית לעייפות, רמות נמוכות של ברזל.

מחסור בברזל - האם אתם בתוך קבוצת הסיכון?

מתי בדקתם לאחרונה את רמות הברזל בגופכם? ידוע כי נשים לרוב יהיו הסובלות העיקריות ממחסור בברזל בגלל איבוד הדם החודשי בזמן הוסת. כמו כן, נשים בהיריון והנקה יצטרכו מינון גבוה של ברזל כדי למנוע חסרים. מלבד נשים, גם תינוקות וילדים הם בסיכון גבוה יותר לחוסר וכך גם קשישים וחולים במחלות כרוניות. קבוצה נוספת בסיכון היא הצמחונים והטבעונים אשר לעיתים אינם מקבלים מספיק ברזל מתזונתם.

למה נחוץ לשמור על רמה תקינה של ברזל בדם?

מצב של אנמיה כתוצאה מחוסר בברזל מוגדר כירידה במספר כדוריות דם אדומות (RBC), ונמדד על ידי ריכוז ההמוגלובין בדם שערכיו נמוכים בקרב הסובלים מהתופעה. לגופנו מנגנונים המאפשרים לו לאזן את רמות הברזל מאחר ועודף או חוסר ברזל מזיקים לנו. מצב של אנמיה מחוסר ברזל עשוי להיגרם כאשר גופנו אינו מצליח לאזן את רמת הברזל, או במקרים רבים כאשר גופנו אינו סופג כמות מספקת של ברזל מהמזון שאנו אוכלים.

מה עלול להעיד על חוסר ברזל בדם?

התסמינים של מחסור בברזל הן בראש ובראשונה, כאמור, עייפות מתמשכת שאינה חולפת גם לאחר שינה ארוכה. לכך עשויות להתווסף תופעות נוספות כגון: חולשה, חיוורון, כאבי ראש ועצבנות, דופק מהיר, אבדן תיאבון ואף נשירת שיער. בקרב ילדים ומתבגרים, מחסור בברזל עשוי להתבטא בירידה בלימודים ובעיות קשב.

במידה וחווים אחד או יותר מהתסמינים הללו, מומלץ לפנות לרופא המשפחה לייעוץ רפואי ובדיקות דם.

ברזל נמוך בבדיקת דם- מה עושים עכשיו?

ראשית חשוב להקפיד על תפריט תזונתי בריא ומאוזן ולשלב מזונות העשירים בברזל. מזונות אלו הם ירקות עליים ירוקים, אגוזים, פרות יבשים, קטניות וביצים. מומלץ להימנע ממשקאות המכילים קפאין על כל סוגיו – תה, קפה, קולה, עישון ואלכוהול הפוגעים בספיגה של הברזל.

מתי מומלץ לשלב תוסף ברזל?

במידה ואובחנה רמה נמוכה של ברזל בדם, ההמלצה לרוב תהיה ליטול תוסף תזונה המכיל ברזל. רצוי לבחור בתוסף המכיל ברזל עדין שאינו גורם לתופעות לוואי במערכת העיכול.