אומגה 3 לחוזק השריר

תקציר:

במאמר בדקו את יעילות הטיפול באומגה 3 להאטת איבוד מסת שריר ותפקוד תלוי גיל. ירידה במסת השריר האופיינית לעלייה בגיל, הינה גורם סיכון עיקרי להפרעה בפעילויות היומיות, כמו נפילות, זמן התאוששות ארוך יותר לאחר אשפוזים וגם תמותה במבוגרים. בשביל לשמור על רמת ביצועים נאותה למען הפחתת סיכונים אלו, יש לאמוד את אובדן מסת השריר ולהאטה.

המחקר ערך 6 חודשים והשתתפו בו 60 מבוגרים, בגילאי 85-60 שנים, שנטלו:

4 כמוסות ליום של 1 גרם אומגה 3 אתיל אסטר (Lovaza, תכשיר מתוצרת GlaxoSmithKline).

סה"כ 1.86 גר' EPA ו- 1.5 גר' DHA , שווה ערך ל-400-200 גרם שמן דגים המופק מדגים טריים (סלמון, הרינג, סרדין) או משמן תירס, במשך 6 חודשים.

תוצאות המחקר:

44 משתתפים סיימו את המחקר, 73% בקבוצת שמן הדגים ו- 75% בקבוצת הבקרה.

התוצאות של הטיפול באומגה 3 בתקופה של 6 חודשים היו:

  • עלייה של נפח השריר ב-3.6%
  • עלייה בחוזק שרירי הידיים ב-4%
  • נטייה לעלייה בממוצע כוח איזוקינטי (5.6%) לעומת קבוצת הבקרה

מסקנות המחקר:

טיפול בשמן דגים מאט את הירידה הנורמלית במסת השריר, לכן יש לשקול טיפול באומגה 3 למניעת דלדול מסת שריר ושימור על פעילות פיזית עצמאית במבוגרים.

החוקרים מציעים כי, טיפול בטווח של 6 חודשים עם אומגה 3, עשוי למנוע הפחתה נורמלית של 3-2 שנים, במסת השריר (1%-0.5% לשנה) ובתפקוד ( 2-3% לשנה).

מנגנון הפעולה של חומצות השומן על העלאת מסת השריר אינו ידוע, אך סביר שמערב שינויים במסלולים אנאבוליים וקטבוליים. החוקרים דיווחו במחקר אחר כי טיפול באומגה 3 מעלה את שיעור סינתזת חלבון השריר.


References

Am J Clin Nutr. 2015 May 20

  הדרכה אישית ויצירת קשר
open contacts