אוכלים טוב, מרגישים טוב: איך למנוע נזקים של תזונה לקויה

  • מאמרים
  • מערכת עיכול
  • 7 מרץ 2023

מחסור במרכיבי תזונה חיוניים יכול להתבטא במגוון בעיות בריאותיות. על מה חשוב להקפיד כדי לשמור על גוף ונפש בריאים? התשובות לפניכם:

אין זה סוד כי אכילה מוגזמת ולא מסודרת היא מתכון בטוח לעלייה במשקל, שמביאה עמה גם תופעות כמו עייפות, כבדות וקשיי נשימה. עם זאת, לתזונה לקויה יש השפעות מרחיקות לכת גם על מערכות אחרות בגוף, אשר אולי בולטות לעין פחות מהשמנה – אך מזיקות לנו לא פחות ממנה.

תזונה לא מאוזנת ומחסור בוויטמינים ובמרכיבים חיוניים אחרים יכולים להשפיע על מצבינו הנפשי, על היכולת להתמודד עם מצבי לחץ ולעודד תופעות כמו נשירת שיער, מחלות של כלי הדם ואפילו פציעות.

קירחים מכאן ומכאן

נשירת שיער ודילולו הן תופעות רווחות בקרב גברים ונשים כאחד. אצל גברים, נשירת שיער והתקרחות נובעות בעיקר מהשפעות הגיל וההתבגרות או מגורמים תורשתיים והורמונאליים. אצל נשים מתרחשת הנשירה בעיקר חודשיים-שלושה שלאחר לידה, עקב שינויים הורמונאליים.

תזונה לקויה המובילה לחוסר בוויטמינים ובמינרלים מאיצה את נשירת השיער בקרב גברים ונשים, ומקשה על הגוף להתמודד עם לחץ נפשי ועם שינויים הורמונאליים. חשוב לבדוק האם הנשירה אינה נובעת כתוצאה מאנמיה או עקב חוסרים תזונתיים דוגמת ברזל או ויטמין B12, המעידים על בעיה גופנית נוספת הדורשת טיפול.

חוסר בחלבון איכותי ומלא, המכיל את חומצות האמינו החיוניות, יפגע בתהליכים רבים בגוף, ובניהם גם בניית השיער. שילוב של קטניות ודגנים (למשל מג'דרה, או לחם מלא עם חומוס ביתי), או דגנים ואגוזים מספקים את כל חומצות האמינו הדרושות לגוף.. חשוב להקפיד על אכילת ירקות ירוקים העשירים בברזל כגון פטרוזיליה, שמיר, ברוקולי, אבוקדו ונבטים. בנוסף, רצוי להקפיד על אכילת דגי ים ממים עמוקים כמו מקרל, טונה וסלמון. אלו עשירים בחומצות שומן חיוניות מסוג אומגה 3 המזינות את השערה, ותורמות לחיזוקה ולגמישותה.

בקרב נשים בעיקר, תזונה לקויה יכולה להתבטא בצורה קיצונית בהפרעות אכילה. הפרעות אלו מאופיינות בהתעסקות כפייתית במזון, הגורמת לכך שהאדם אינו מסוגל לזהות רעב ולהבחין בינו לבין ממצוקות נפשיות אחרות. הפרעות האכילה הנפוצות ביותר הן אנורקסיה, בולימיה ואכילה כפייתית. המשותף להן הוא ביטוי של מצוקות הנפש דרך הגוף, והפיכת הגוף לזירה בה מתנהלים מאבקי הנפש.

צריך לקחת ללב

מחלות כלי-הדם של הלב, ובעיקר טרשת העורקים, הן גורם התמותה העיקרי בחברה המערבית. בעשרות השנים האחרונות הופנתה האצבע המאשימה לגרימת מחלות אלו כלפי הכולסטרול הידוע לשמצה.

הכולסטרול מהווה חלק חיוני בתזונה האנושית. הוא משמש ליצירת הורמונים של בלוטת יותרת הכליה והוא דרוש ליצירתם של טסטוסטרול, מיאלין, רפידת העצבים וקרום המוח. כמות הכולסטרול המיוצרת על ידי הכבד מבוקרת בהתאם לצורכי הגוף. אם מגדילים את כמות הכולסטרול בתזונה, מגיב כבד בריא ביצירת כמות נמוכה יותר של כולסטרול. אם יורדת רמת הכולסטרול בתזונה, מייצר הכבד יותר כולסטרול.

מדוע אם כן רווחת הסברה כי עודף כולסטרול מוביל למחלות לב ולחסימת עורקים?

הבעיה אינה בכולסטרול עצמו, אלא בתהליך החמצון שחל במבנים שומניים, שמקורם במזון העשיר בחלבון מן החי. חמצון זה הוא תוצאה של הימצאות רדיקלים חופשיים (מולקולות בלתי יציבות אשר עשויות להוביל לנזקים בלתי-הפיכים בגוף). גוף האדם יכול להתגונן בפני תהליך החמצון בעזרת רכיב חשוב, בלתי-רעיל ובלתי-זמין בתזונה המודרנית- ויטמין E.

גם לספורטאים

גם כשמקפידים על אורח חיים ספורטיבי, יש לקחת בחשבון את נושא התזונה, שמשפיעה על ההחלמה של גופינו מפגיעות ומפציעות שמתרחשות בעת פעילות גופנית. פציעות ספורט נגרמות כתוצאה מהפעלת עומס מוגזם על רקמת השריר, העצם או רקמת החיבור. הפגיעה עשויה להתרחש עקב פעילות מאומצת במיוחד, או כתוצאה מהפעלת מאמצים רבים לאורך זמן, השוחקים את הרקמה.

ישנם סוגי הפציעות רבים, בהם נקע, מתיחה, דלקת גידים, קרע במיניסקוס, דלקת עצם וסחוס, כונדרומלציה של פיקת הברך (התרככות הסחוס) ובורסיטיס (עודף נוזלים בבורסות הברך, הנמצאות במקומות בהם מתרחש חיכוך ומגנות מפני פגיעה).

תזונה לקויה עשויה לעודד פגיעות מסוג זה. מים הם גורם סיכה במרפקים ובשרירים, ולכן שתיית כעשר כוסות מים ביום חיונית לבריאות המפרקים והשרירים. ישנם מאכלים ותבלינים מסוימים כמו כורכום למשל שמכילים חומרים אנטי דלקתיים שיכולים לסייע לגוף בריפוי דלקות. כמו חשוב לדעת כי לאחר פציעה מומלץ להימנע מצריכת אלכוהול, מאחר והוא מאיץ דימום והיווצרות חבורות ומעכב את ההחלמה.


גלו עוד באותו נושא


אולי יעניין אתכם גם