נשירת שיער- הסוד שבקרקפת

נשירת שֵׂיער היא בעיה חמורה, המשפיעה על גברים ועל נשים כאחד. הבעיה שכיחה יותר בגברים ונובעת מגורמים תורשתיים, הורמונליים (רמות גבוהות של ההורמון הזכרי דהידרוטסטוסטרון) וגיל; ואילו בנשים היא מתרחשת בעיקר חודשיים-שלושה לאחר לידה, עקב השינויים ההורמונליים המתרחשים בזמן ההיריון, ולאחר הפסקת הווסת (מנופאוזה).

מחזור החיים של השיערה

צמיחת השֵׂער נמצאת במחזור חיים מתמיד, המתאפיין בשלב הצמיחה, שלב המנוחה ושלב הצמיחה מחדש. כמאה שערות נושרות מהראש מדי יום באופן תקין וטבעי. נשירת שֵׂער מוגדרת ככזאת כאשר איבוד השֵׂער גורם לדלדול משמעותי מבחינה כמותית בקרקפת או להתקרחות של ממש.
תזונה לקויה, הגורמת לחסרים בוויטמינים ובמינרלים, אינה מאפשרת לגוף להתמודד בצורה יעילה עם מצבי עקה ועם שינויים הורמונליים, והטיפול בנשירת שֵׂער מחייב התייחסות גם לגורמים אלה.

ויטמינים לחיזוק השיער- בואו להכיר אותם:

תזונה מאוזנת חשובה לבריאות השיער. הנה רשימה חלקית של הרכיבים התזונתיים החשובים לבריאות השיער:

אבץ: אבץ הוא מינרל חיוני שמצוי כמעט בכל תא בגופנו. האבץ משתתף בתהליכים מרכזיים הקשורים בצמיחת שיער, והוא נחוץ לתפקודן התקין של בלוטות השומן סביב זקיקי השיער. נשירת שיער יכולה להיות סימפטום נפוץ של מחסור באבץ.

סיליקה: מינרל התומך בשלמות העור והשיער ומחזק את השיער וחשובה ליצור אנדוגני של קולגן.

חומצה פולית: חומצה פולית אחראית לייצור, לגדילה ולהתחדשות של תאים בריאים, כולל תאים ברקמת השיער, העור והציפורניים.

ויטמיני B: ויטמיני B חיוניים לתפקוד התקין של מערכת העצבים, לבניית דם ולמניעת אנמיה, ובכך הם מסייעים לתאי הדם האדומים לשאת חמצן ורכיבי תזונה לקרקפת ולזקיקי השיער – תהליכים החשובים מאוד לצמיחת שיער.

MSM- מתיל סולפוניל מתאן תומך במחזור הצמיחה של השיער, מעניק לחות וגמישות.

ויטמין C- עוזר לתמיכה בייצור ובתחזוקה של קלגן ומקדם את הגמישות וחוזק השיער

מלבד תזונה, גורמים לנשירת שֵׂיער הם רבים ומגוונים:

  • זרימת דם לקויה לקרקפת
  • מחלות ממושכות
  • ירידה דרסטית במשקל
  • אנמיה (מחוסר ברזל או   (B12
  • תזונה לקויה ודיאטות חריפות
  • שינויים הורמונליים
  • מצבי עקה
  • תורשה
  • שימוש בתרופות
  • טיפול אגרסיבי בשֵׂער (תסרוקות הדוקות, צביעות שיער, סלסול ועוד)
  • הפרעה בתפקוד בלוטת התריס
  • עישון

תסמינים של נשירת שיער

דפוס התקרחות גברית: נסיגה של קו צמיחת השֵׂער במפרצים. דלדול או היעדר שיער בראש הקרקפת, עד כדי התקרחות מלאה

דפוס התקרחות נשית: צמצום הדרגתי עד כדי דלדול שֵׂער במרכז הקרקפת, ללא מפרצים

המלצות לטיפול טבעי משלים

רצוי לבדוק אם הנשירה אינה נובעת מאנמיה כתוצאה מחסרים תזונתיים, כמו חוסר ברזל, B12 ועוד. כמו כן, יש להימנע מעישון, המכווץ את כלי הדם הפריפריאליים ובכך פוגע בזרימת הדם לקרקפת. כמו כן, מומלץ לעסות את הקרקפת לאחר כל חפיפה.

חיזוק שורשי השיער באופן טבעי

המלצות לתזונה נכונה

תזונה עשירה בחלבון מן הצומח ודלת שומן מומלצת לטיפול בנשירת שֵׂער. יש להפחית מזונות מעודדי דלקת (שומן רווי, מוצרי חלב ורכיבים נוספים מן החי) ולהגדיל צריכה של ירקות, דגנים מלאים, חומצות שומן חיוניות ובמיוחד חלבון ממקור צמחי (הכולל אגוזים, קטניות וסויה)

מה מכילים תוספי תזונה לשיער?

תוסף תזונה לשיער מכיל  לרוב מגוון של רכיבים תזונתיים חשובים. תכשירים איכותיים יכילו רכיבים אשר יעודדו ייצור פנימי של החלבונים המרכיבים את סיב השער וכך לשמור על שיער בריא וחזק.

עובדות מעניינות שכדאי לדעת

לנשירת שיער אין חוקים ברורים, היא יכולה לקרות מסיבות שונות, אך אצל כל אדם זה משתנה בהתאם לנסיבות. נשירת שיער יכולה להתרחש בחילופי עונות, יש הטוענים כי בקיץ יש נשירה מוגברת, נשירה עלולה להופיע בשל תזונה לקויה, בעיקר ניתן לראות זאת לאחר שינוי תזונתי כגון דיאטות שונות, חסרים תזונתיים כוויטמינים שונים - לדוגמת חוסר באבץ, לאחר הריון, בשל בעיה בריאותית ועוד. אצל כל אחד מאתנו הסיבה שונה, ואם אנו סובלים מנשירה בתקופת חילופי עונות מסוימת, אין זה אומר שהנשירה תחזור שוב בחילוף העונות הבא. ניתן לדאוג לחיזוק השיער, זאת באמצעות תוספי תזונה.

 

נשירת השיער היא דבר לא נעים ואף לא נוח. למצוא שיער מפוזר בכל הבית, הוא לא דבר אידיאלי, ופרט לכך שזה מפריע ברמה האסתטית, זה מפריע לנו בכל הקשור להיגיינה. מוטב למנוע את נשירת השיער עוד לפני שהיא מתרחשת, וכאמור ניתן לסייע לפעולת חיזוק השיער באופן טבעי זאת בסיוע של תוספי תזונה בצורת טבליות או כמוסות, המוכרים גם כ" נגד נשירות שיער. לפני שנחליט במה אנו מעוניינים להשתמש למניעת נשירה, מומלץ לנו להבין מהי הבעיה בגינה יש לנו סיכוי להיווצרות של נשירת שיער. במידה ואנו נמצאים בתהליך של דיאטה, מומלץ מבעוד מועד לצרף לתפריט היומי שלנו, תוספי תזונה לשיער, אשר יתרמו לנו לחיזוק שורש השערה, ובכך יוכלו לסייע במניעת נשירת השיער. כך גם בהריון, מומלץ עוד לפני תחילת הנשירה הנגרמת במרבית המקרים משינויים הורמונליים, לסייע לגוף ולחזקו בעזרת תוספי תזונה המתאימים בהריון.

 

הבחנתם כי השיער נושר לכם? זה בהחלט לא סוף העולם. בשלב זה מומלץ לסייע לגוף ולצרוך ויטמינים נגד נשירת שיער, שיתרמו לחיזוק שורשי השיער. רצוי לברר מהי הסיבה לנשירת השיער שלכם במידה והיא חמורה, אך ניתן גם לצרוך ויטמינים לשיער כתחזוקה שוטפת כללית.  אין צורך להגיע למצב של נשירה מוגזמת, ניתן לסייע לתופעה כבר בהתחלה. יתכן ומדובר בנשירה שהיא חד פעמית וזמנית, אשר נגרמה לדוגמא בשל מצב של סטרס, חילופי עונות, ואולי בשל אנמיה זמנית. עלינו לדעת כי ככל שנקדים להבין את הסיבות לנשירה, כך נוכל לעזור לגוף להתגבר על התופעה, וניתן לעשות זאת באמצעות חיזוק טבעי.

תזונה נכונה יכולה לתרום רבות למניעה ולעצירת נשירת שיער. על מנת שהדבר יהיה אפקטיבי, יש להקפיד לאורך זמן על התזונה אותה אנו צורכים באופן יומי. מומלץ לשלב בתפריט מזון הכולל בתוכו ויטמינים ומינרלים לדוגמת מזון המכיל ויטמין A  הידוע כתומך בתפקוד שורשי השיער, מזונות הידועים כמכילים ויטמין זה הם גזר, תפוז, דלעת ועוד. מזונות המכיל ויטמינים מקבוצת ויטמיני B הידועים מאוד כמסייעים לטיפול בבעיות של נשירת שיער, ונמצאים בבשר בקר, תפוחי אדמה, קטניות, ביצים ודגים. וויטמין C הידוע כמסייע לגמישות שיער בפירות הדר, עגבניות, פלפלים ועוד. כמו כן, אבץ הוא אחד הרכיבים התזונתיים החשובים ביותר לבריאות השיער וגם חומצות אמינו. לאנשים צמחוניים וטבעוניים חשוב במיוחד להקפיד על תונה מאוזנת כגון שילוב דגנים מלאים וקטניות לאבטחת צריכה מספקת של חומצות אמינו שונות. ובנוסף  ניתן אף לצרוך את כל אלה כתוסף תזונה לשיער.

לוויטמינים חשיבות רבה לחיזוק שיער, ומניעת נשירה. צריכת וויטמינים חיונית לתהליך התקין של צמיחת השערה ולא תמיד יש באפשרותנו לצרוך את כל הוויטמינים בכמות מספקת הדרושה לנו, ולכן באם אינכם צורכים באופן סדיר את הוויטמינים בתזונה היומיומית בכמות נדרשת, ניתן להסתייע בצריכת ויטמינים ואף מינרלים כתוסף תזונה. בקבוצת ויטמינים היכולים לסייע בחיזוק השיער ניתן לכלול ויטמיני B , חומצה פולית, אבץ, ויטמין C , התורמים מאוד לכל תהליך הצמיחה, והחיזוק.